A KTE emlékéremre a felterjesztési határidőig, 2024. október 25-ig 7 felterjesztés érkezett. Az Életműdíjra 2 kollégát, A könyvtárostanári hivatásért kategóriára 5 kollégát terjesztettek fel. A kuratórium javaslata alapján a Könyvtárostanárok Egyesülete 2024-ben az alábbi kollégákat tüntette ki. A díjak átadására 2024. november 11-én a Könyvtárostanárok Egyesülete Őszi Szakmai Napján került sor.
KTE emlékérem – Életműdíj
Papp Márta |
Papp Márta könyvtári, pedagógusi szakképzettségét a debreceni Kölcsey Ferenc Tanítóképző Főiskolán szerezte. 27 éve dolgozik könyvtárostanárként. Az 1998-99-es tanévben félállásban kezdett könyvtárosként dolgozni a kabai Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában, majd 2003-tól főállású könyvtáros-tanítóként látja el a munkáját. 2022-ben Pedagógus II minősítést szerzett.
Pedagógiai hitvallása, hogy élményt nyújtson a gyerekeknek, elültesse bennük a mesék, történetek iránti vonzódást, hogy aztán az olvasás technikájának elsajátítása után ők maguk tudjanak örömet találni a könyvekben. Pedagógiai alapelve, hogy a tanulás örömtelivé tehető, ha építünk a gyermekek elemi kíváncsiságára, figyelmet fordítunk egyéniségük megismerésére, elfogadására.
Elsődleges feladata az iskolai könyvtár szakszerű működtetése, az iskolában folyó nevelő-oktató munka segítése. Iskolájában úttörőként elvégezte a Számítógépkezelés és internet-felhasználás című továbbképzést, majd az IKT eszközök rendszerszerű használata a tanulási-tanítási folyamatban képzést is. 2005-ben a Hajdú-Bihar Megyei Közoktatási Közalapítvány pályázata keretében 400.000 Ft-ot nyert a könyvtár fejlesztésére, berendezéseinek korszerűsítésére. A 2007/2008. tanévben a könyvtár állománya számítógépes feldolgozásra került. A kölcsönzés ettől kezdve a Szirén elektronikus felületén zajlik.
A könyvtár állománya 14.289 könyvtári egységből áll, melyből 13.493 könyv, kötet és 796 elektronikus dokumentum. Az állomány teljeskörű ellenőrzését korábban a hagyományos Lengyel-módszerrel végezte, később a Szirén integrált rendszer segítségével végezte a leltározási munkát.
A 2009/2010. tanévben elérhetővé vált az internet a könyvtárban egy számítógépen, melyet szintén pályázat útján nyert az iskolai könyvtárnak. Az állomány növelésére folyamatosan kihasználja a pályázási lehetőségeket. 2021-ben a Könyvet a könyvtáraknak programban, 2022-ben pedig a Márai-program keretében, 2024-ben az Olvasás a Gyerekekért Alapítvány pályázatán, jelentős gyarapodás volt az állományban.
A könyvtárhasználat tanítását kiemelt feladataként tekinti. A helyi tantervben rögzített könyvtárhasználati ismeretekre fordítható időkeretek alapján elkészíti a könyv- és könyvtárhasználat tanmenetét 1-8. osztályig, mely összesen 26 óra egy tanévben.
2008-ban elvégezte „A kooperatív tanulás módszertani lehetőségei c. szakmai képzést, mely lendületet adott neki az azóta is folyamatos önképzéshez. 2009-ben elvégezte „A tanári szemléletmód és gyakorlat megújítása (RWCT alapján)” című képzést is. Szintén pályázat keretében részt vett iskolai szintű és osztályprojektek kidolgozásában. A könyvtári kutatómunkára épülő pedagógiai kezdeményezései közé tartozik a környezettudatosság, fenntarthatóság és a nemzeti értékeink témakör is.
Számos továbbképzést végzett el, melyeken megszerzett tudását alkalmazza foglalkozásain. Ilyenek például:
- Dráma és tánc - népmesék feldolgozása mesejátszóházi formában,
- Népmesekincstár mesepedagógiai módszere,
- Mese-Torna módszer - összeköti a mesét a mozgással,
- A szöveg nélküli képkönyvek alkalmazása az oktatásban,
- Így tedd rá! program - népi játék átadása, a néptánc alapozásának módszertana.
Komoly figyelmet szentel az olvasáshoz kapcsolódó versenyeknek. 2004 óta minden évben részt vesznek az általa felkészített tanulók a Jonatán Könyvmolyképző levelezős versenyen, illetve az Olvass velünk! országos olvasási versenyen, melyen szép eredményeket érnek el. Kidolgozott egy helyi olvasóversenyt is, amelyen a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók indulását is támogatja. Rendszeresen részt vesz a gyerekekkel az Irodalom-Birodalom-, a Tündérolvasók szövegértési-, az Olvasni a világot! egyéni olvasóversenyen. A versenyekre való felkészítéskor a tehetséges tanulókon kívül a lemaradó gyermekekkel is ugyanolyan odaadással foglalkozik.
A könyvtárnépszerűsítő tevékenysége folyamatos a rendszeres újdonságok ajánlásával, a könyvtár és a hozzátartozó - egyébként az iskola forgalmas részén elhelyezkedő – folyosó berendezésével dekorálásával. A pedagógusok számára létrehozott zárt internetes felületen és a könyvtár Facebook oldalán.
Intézményében rengeteg egyéb feladatot is vállal, lelkiismeretesen végzi azokat:
- két jubileumi évkönyv szerkesztője és szerzője volt,
- olvasószerkesztőként segíti a TarKabarka című suliújság megjelenését,
- kapcsolattartó a püspökladányi Karacs Ferenc Múzeum felé,
- tankönyvfelelősi tevékenységet lát el,
- emlékbeszédeket vállal iskolai és nemzeti ünnepeken,
- projekteket szervez: Hagyományőrző farsang, Mindenszentek,
- Könyvmoly szakkört szervez hátrányos helyzetű tanulóknak,
- Mese-torna foglalkozásokat tart,
- múzeumpedagógiai foglalkozást tart, illetve kíséri a gyerekeket.
Tagja több könyvtáros csoportnak, ahol tudásával segíti kollégáit, és ő is szívesen tanul tőlük.
Színvonalas, az iskolai könyvtári szakterületen felmutatott tevékenységet mondhat magáénak, munkáját odaadóan, lelkiismeretesen végzi.
Felterjesztője Gyányiné Székely Viola főigazgató és a Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola szakmai és pedagógiai munkaközösségei.
KTE emlékérem – A könyvtárostanári hivatásért
Zajaczné Dora Éva |
Zajaczné Dora Éva könyvtári, pedagógusi szakképzettségeit Szegeden szerezte. 24 éve dolgozik könyvtárostanárként. 2005-től tagja a Kecskeméti Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola nevelőtestületének.
Áldozatos munkájával, pályázatok segítségével a könyvtárunk tanulási forrásközponttá válhatott. Az állomány bővítésével, az adatbázis kiépítésével a pedagógusok és diákok szakmai munkájának nélkülözhetetlen helyszínévé, hátterévé tette a könyvtárunkat.
A délutáni szabadidős tevékenység szervezésében a könyvtár megnyugtató, egyéni fejlődést segítő szerepe nélkülözhetetlen. Ennek a támogató háttérnek megteremtése, a napi tevékenység szervezése, koordinálása kiemelkedővé teszi könyvtárosunk személyét intézményünk életében.
A könyvtárhasználati órákat 1-8. osztályosoknak tartja, évente 4 órát osztályonként. A problémamegoldásra épülő, a tapasztalatokon alapuló tanulásszervezést részesíti előnyben, rávilágítva az ismeretek sokféle megszerzésének lehetőségére. A tanulók érdeklődési körének megfelelő dokumentumokkal szemlélteti a tananyagot, megalapozva a könyvtári alapú ismeretszerzést.
Az iskolai könyvtár egyéb rendezvényei, könyvtárpedagógiai tevékenysége sokrétű. Néhány példa:
- Az olvasás világnapja: szeptember 8-án a tanórákon az olvasás kerül a középpontba. Alsósoknak és felsősöknek életkorukhoz igazodó szövegeket olvasnak fel a gyerekek, pedagógusok. A programot követően többen kedvet kaptak az ajánlott könyvek olvasására és kikölcsönözték az iskolai könyvtárból ezeket a regényeket. Az olvasott művekhez kapcsolódóan kiállítás készült a könyvtár előtti folyosórészen.
- Népmese napján mesefoglalkozást tart a 3. és 4. osztályos diákoknak. A gyerekek örömmel teljesítik Meseország hét próbáját.
- Költészet napja: Minden tanévben ünnepélyes, egy-egy adott témához kapcsolódó kis háttérkiállítással, a szavalóversenyeken kiemelkedő eredményt elért tanulóink előadásában hallgatjuk meg 4 korcsoportban azokat a verseket, amelyekkel dicsőséget szereztek iskolánknak tehetségeink.
Könyvtárostanárként a könyvtári tehetséggondozás területén is sokat tesz a diákokért. Az iskola tanulói közül több évben készített fel a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyre. 2007-ben és 2010-ben a döntőig is eljutottak.
Az Olvass velünk! iskolai szervezésű verseny keretében az értő olvasóvá nevelés minden tanév kiemelt célkitűzése számára. A verseny célja az olvasás megszerettetése, a kreatív feladatsor megoldása által megerősíteni az olvasmány élménnyé válását. Alsó és felső tagozatos gyerekeknek, életkoruknak megfelelő műveket ajánlva, a tanévet végig kísérő közös olvasásra és játékos versenyfeladatok megoldására hívja az iskola minden diákját. A versenyen több lelkes csapat is indul, legtöbben 4-5. osztályosok, akik a tanév végén értékes könyvjutalmakkal, valamint a közös olvasás és játék élményével gazdagodva büszkén hirdetik iskolánk online fórumain: „Olvasni jó!” Az értékes díjak anyagi hátterét az iskola alapítványának írt pályázattal teremti elő.
A magyar nyelv és irodalom versenyeinek szervezését nagyban segíti tudásával, kiemelkedő szakmai felkészültségével, tapasztalataival és elkötelezettségével.
Az iskolai könyvtár népszerűsítő tevékenysége is figyelemre méltó. Az iskola online fórumain rendszeresen ajánl aktuális olvasnivalót az érdeklődők számára, fotóbeszámolói a könyvtári rendezvények iránti nagy érdeklődésről tanúskodnak. A könyvtár előtti folyosórészt olvasmányélményekhez kapcsolódó gyermekrajzok kiállításával, a könyvtári órákon készített élményanyagokkal teszi folyamatosan élővé, színessé.
Az online és a nyomtatott irodalom népszerűsítésével, megismertetésével, kiemelkedő szakmai hozzáértésével járul hozzá a könyvtár népszerűsítéséhez. A pedagógusoknak szóló új könyvekről, jó gyakorlatok elérhetőségéről mindig készít jegyzéket, küld elérhetőséget. A gyerekeknek szóló könyveket minden lehetséges népszerűsíti.
A könyvek iránti szeretetét sok-sok éve adja át tanulóknak, pedagógusoknak egyaránt. Új ötleteivel (pl. szabadulószobák készítésével, interaktív kiállításokkal) segíti iskolánk innovatív fejlődését.
Az iskolai munkát más területeken is hatékonyan támogatja: A Lázár Ervin Program iskolai felelőse. A megadott programok koordinálása, népszerűsítése is feladatai közé tartozik. Emellett az iskola pályázati felelőse. Keresi, kutatja azokat a forrásokat, amelyek támogatást jelenthetnek hazánk kulturális és természeti értékeinek megismerésében. A „Határtalanul” pályázat évek óta az iskola egyik „sikertörténete”. A Felvidék és Erdély tájainak bejárását, nemzeti értékeink megismerését gyerekek százai köszönhetik lelkiismeretes és kitartó munkájának, eredményesen megírt pályázatainak.
Rendszeresen keresi a továbbképzés, a szakmai fejlődés lehetőségeit a szakmai közösséget. A Könyvtárostanárok Egyesületének is hosszú éveken át tagja. Tapasztalatait szívesen meg is osztja, a kollégákát munkáját a Kis KTE könyvekben való publikációjával is segíti.
Felterjesztője Tóth Lászlóné igazgató és Kisné Tóth Ildikó igazgatóhelyettes.
KTE emlékérem – Az egyesületért
2024-ben felterjesztés hiányában ez a díj nem került kiosztásra.
KTE emlékérem – Az év ígéretes könyvtárostanára
2024-ben felterjesztés hiányában ez a díj nem került kiosztásra.
Publikációk