Inspiráció az Iskolai könyvtári Világhónap alternatív megünneplésére
Kreatív írás
Kreatív írás foglalkozás szervezése a diákok számára – vers, novella, leíró mű stb. A diákok munkájának támogatása sablonnal, modellel vagy vizuális szemléltetéssel stb.
Felolvasó alkalom
Felolvasás szervezése a könyvtárban vagy az osztályteremben, ahol a diákok a saját műveiket olvassák fel, vagy olyan választott műveket melyekben az író által teremtett világ reflektál a saját világukra.
Poszterek
Ösztönözzük a tanulókat arra, hogy posztert készítenek az általuk olvasott könyvekről. Ez az ötlet jól használható versek esetében is és elég az A/3-as formátum.
100 évvel ezelőtt: a könyvtár gyűjteményére alapuló tevékenység
100 évvel ezelőtt…: kérjük meg a diákokat arra, hogy képzeljék el, hogy milyen lesz az iskolai könyvtár 100 év múlva! Érdekes lehet a lakóhelyet is elképzelni 100 év múlva. Formailag vizuális, verses, de akár zenés vagy 3D-s megoldás is lehetséges.
A mi világunk: a könyvtár gyűjteményére alapuló tevékenység
A mi világunk projektben olyan globális kérdésekkel kapcsolatos kutatómunkára ösztönözhetjük a diákokat, mint a klímaváltozás, konzerválás, újrahasznosítás, árvizek vagy bármilyen választott jelenség. Eredményeiket digitálisan prezentálhatják akár az osztályukban, az iskolai könyvtárban vagy online plattformon.
A mi világunk 2.
A mi világunk projektet olyan formában is megvalósíthatjuk, hogy megkérjük a diákokat, hogy képzeljék el, hogy 20 vagy 50 év múlva milyen lesz a világ.
Tematikus olvasás kihívás
Válasszunk egy társadalmilag fontos témát, keressük meg az ehhez kapcsolódó irodalmi műveket, s ajánljuk olvasásra a diákok számára. Kérjük meg őket, hogy képzeljék el, hogy milyen lehet az emberek élete különböző körülmények között: mint a fogyatékosság, a rasszizmus, a migráció, a családon belüli erőszak, vagy bármilyen más kihívás leküzdése.
Szervezett olvasás
Bármilyen olvasótevékenység szervezése.
Könyv-büfé
A tanulók ösztönzése olyan könyvek elolvasására, amelyek nem feltétlenül tartoznak az érdeklődési körükbe.
Lépései:
- Jelöljünk ki különféle olvasópontokat, ahol más-más témájú és műfajú köteteket helyezünk el. Ha ismerjük az olvasók érdeklődési körét, akkor lehetőleg attól eltérő műveket tegyünk ki.
- Az olvasók random választással az adott ponton elhelyezett könyvből olvassanak tíz percig. Az olvasó bárhonnan kezdheti az olvasást.
- A megadott idő leteltével az olvasók továbblépnek a következő olvasópontra.
Könyv Bingo
Készítsünk Bingo kártyákat, amivel arra ösztönözzük a diákokat, hogy olvassanak meghatározott típusú könyveket. Amikor megfelelő számú feladatot teljesítettek (vízszintesen, vagy függőlegesen) jutalmazzuk meg őket valami aprósággal. Aki az összes feladatot teljesíti lehetőség szerint értékesebb jutalomban részesüljön.
Kártya példák:
Fantáziavilágban játszódó mű | Könyv, mely egy bevándorló történetét meséli el | Ismeretterjesztő mű | A sajátodtól eltérő világban játszódó könyv |
1980 előtt kiadott mű | Rózsaszín borítójú könyv | Kamasz fiúról szóló könyv | Kapcsolatokról szóló könyv |
Állatokról szóló könyv | Más országban játszódó történet | B betűvel kezdődő szerző műve | Más országból való szerző műve |
Olyan könyv, melyben a főhős teljesít egy kihívást | 100 oldalnál rövidebb mű | Bármely korábban nem választott mű | 2018-ban, vagy azt követően kiadott könyv |
Könyvkiállítás
Rendezzünk könyvkiállítást a könyvtárban!
„Könyvbemutató”
Szervezzünk bemutatót, ahol a tanárok, könyvtárostanárok és a diákok bemutatják kedvenc könyveiket, szerzőiket.
Történetmesélés
Hívjunk meg szülőket, nagyszülőket, akik különféle kulturális háttérrel rendelkeznek. Kérjük meg őket, hogy olvassanak, vagy meséljenek népmesét a saját kultúrájukból, esetleg öltözzenek népviseletbe, ha tudnak.
Ez a tevékenység úgy is megszervezhető, ha a felnőtteket arra kérjük, hogy a saját anyanyelvükön olvassanak fel.
Játszd el
Felsőbb éves diákcsoportok olvassanak, vagy játszanak el történeteket díszletek használatával alsóbb éves diákok számára.
Író-olvasó/ illusztrátor-olvasó találkozó
Szervezzünk szerzőkkel való találkozást. Előkészíthetjük a beszélgetést olyan kérdésekkel melyek a világhónap témájára fókuszálnak, de az alkotói folyamat lépései is érdekesek lehetnek:
Honnan veszik a szerzők az ötleteket, miből merítenek inspirációt? Az ötlettől a kiadott műig vezető folyamat bemutatása. Az illusztrátorok alkotói folyamata is érdekes lehet: hogyan lesz a vázlatból illusztráció?
Könyvtári guberálók / Kincsvadászat
- Rejtsünk el könyveket, vagy más eszközöket az iskola teljes területén, más felügyelő tanárok bevonásával.
- A tevékenység konkrét időpontban valósítható meg.
- Formáljunk csoportokat.
- Adjunk térképet, tippeket, hogy merre induljanak a kincskeresők.
- A keresés induljon a könyvtárból és oda is térjen vissza.
- A tevékenység végén a megtalált kincseket, vagy a térképen bejelölt helyeket adják le az olvasók.
Mesekönyvek
A mesekönyvek tetszés szerint lehetnek egyszerűek vagy összetettek a résztvevők életkorától függően. A diákok mesekönyveket készíthetnek bármilyen témában, s az elkészült mesekönyveket kiállításon lehet bemutatni.
Amennyiben a Világhónap alatt más országok iskolai könyvtáraival, s azok tanulóival együtt szeretnének programokat szervezni, akkor egymás országairól is lehet mesekönyvet készíteni, s egymással megosztani.
Üdvözlettel az ISLM szervezői
Forrás az ISLM honlapja: https://iasl-online.org/ISLM
Fordította: Pataki Marianna