KTE logo35
2021-04-14

online

Digitális oktatás - digitális iskolai könyvtár 
- új kihívások, új megoldások - 
a Könyvtárostanárok Egyesületének Tavaszi Szakmai Napja
 

 

Időpontok

  • 2021. április 14. szerda 14.00 - 16.00
  • 2021. április 15. csütörtök 17.00 -19.00

Helyszín

Részvétel - regisztráció

  • A programon való részvétel minden érdeklődő számára ingyenes a Nemzeti Kulturális Alap támogatásának köszönhetően.
  • A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.
  • Regisztrációs felület: https://portal.ktep.hu/TSZN2021reg

Tervezett program 2021. április 14. szerda

Plenáris előadások

14.00-14.15 Köszöntő, megnyitó, KTE aktualitások
Iskolai könyvtár új, online környezetben – Pályázati eredményhirdetés
Simon Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete
 

videó

14.15-14.35 A legfrissebb szövegértési teszteredmények és a digitális világ kapcsolata
Péterfi Rita főigazgató, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum

prezentáció

videó

14.35-14.55 Iskolai könyvtári munka és szolgáltatás a járvány idején - amit a kérdőív és annak "kibeszélése" mutat
Dömsödy Andrea alelnök, Könyvtárostanárok Egyesülete

prezentáció

videó

Műhelyek párhuzamos szekciókban - 15.00-16.00

Hogyan tovább közelítés? Merre közelítsünk?

Műhelyvezetők: Pataki Marianna - Savanya Ildikó - Németh Norbert 

A Könyvtárostanárok Egyesülete Az iskolai könyvtári világhónapban 2020-ban első alkalommal és nagy sikerrel szervezte meg Közelítés - könyvtári közvetítés élő sorozatát. A műhelyben szeretnénk együtt gondolkozni a KÖZELÍTÉS eddigi és majdani résztvevőivel arról, hogy milyen formában folytassuk a tavaly elindított kezdeményezést.
Szeretnénk, ha a kollégák megosztanák a tapasztalataikat, ötleteiket. Arra is kíváncsiak vagyunk, hogy kit mi tartott vissza az online közvetítéstől. S azért, hogy a technikával is megbarátkozhassunk profi videós szakembertől is kérdezhetünk!

Az első közvetítések és a vágott összefoglalás a KTE videócsatornáján tekinthető meg: https://www.youtube.com/channel/UC7Arviy2yZgGvPb2aDxPR3w/featured

Szakképzési könyvtárak az átalakuló digitális világunkban - hogyan is kezdjünk együtt dolgozni - tervezzük meg a közös munkánkat

Műhelyvezető: Halupa-Tiba Gabriella könyvtárostanár, Kocsis Pál Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Technikum és Szakképző Iskola, Kecskemét

A Könyvtárostanárok Egyesülete fontosnak tartja, hogy szakmailag továbbra is segítse és támogassa a szakképzésben dolgozó kollégákat is, ezért Szakképzési munkacsoportot hoz létre.
Gondolkozzunk, tervezzünk, ötleteljünk közösen. Építsünk magunknak egy aktívan működő munkacsoportot.

Online felület: Google Meet

Kinga néni virtuális könyvtára - 1. csoport

Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely

A 2020. év tavaszán az iskolával együtt bezárt a nyüzsgéssel, olvasókkal teli könyvtár is.
A látogatottság, a kölcsönzések száma elgondolkoztatott, hogy a karantén ideje alatt sok tanuló szenvedhet hátrányt  avval, hogy nem juthat friss olvasmányokhoz és könyvtári élményekhez. Milyen új szolgáltatást tudnék nyújtani nekik, hogy ne feledkezzenek meg a könyvtárról, hogy tudják és érezzék, a könyvtár működik, sőt új élményekkel várja őket?
Válaszként megalkottam egy virtuális teret, ahol a valós könyvtári kölcsönzés pótlásaként olvasnivalóhoz tudtam juttatni az otthon tanuló alsós diákjainkat.
A könyvtár a Google Diák szolgáltatásával készült, hiperhivatkozásokkal elektronikus dokumentumokhoz lehet eljutni. Minden oldalon egy könyvtárra emlékeztető szobát rendeztem be, könyvespolccal, könyvekkel, ülőalkalmatossággal, dekorációs elemekkel és a könyvtáros avatárjával.
A webináriumon körbevezetem a résztvevőket a könyvtárban, betekintést nyújtok a felépítésébe, bemutatom a használt alkalmazásokat és elmesélem a tapasztalataimat. Igyekszem kedvet teremteni egy saját virtuális könyvtár megalkotásához, segítségképpen egy szabadon alakítható sablont kapnak a webinárium résztvevői.

Online felület: FreeConferenceCall

Létszám: 20 fő

A szlovákiai magyar könyvtárosok az online térben

Műhelyvezető: Egyházi Dóra  elnök, Szlovákiai Magyar Könyvtárosok Egyesülete, Komárom/Rozsnyó, Slovakia

Az új, megváltozott körülmények miatt elkerülhetetlenné vált, hogy a könyvtárak az online térben is erőteljesebben megmutatkozzanak, online szolgáltatásokat is bevezessenek. Műhelyemben bemutatásra kerül, hogy a szlovákiai magyar könyvtárosok miként állnak helyt a megváltozott világ kihívásaival szemben. Mit ér az iskolai könyvtáros Szlovákiában? Szélmalomharc, önkéntesség, kiaknázatlan lehetőség? Bemutatásra kerül, hogy működnek az iskolai könyvtárak Szlovákiában.

 

prezentáció   videó

Tervezett program 2021. április 15. csütörtök

Plenáris előadások

17.00-17.10 Köszöntő, megnyitó
Simon Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete
   
17.10-17.30 Biztonságos internethasználat - elméleti bevezető
Fülöp Hajnalka, Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, Safer Internet Program

prezentáció

videó

17.30-17.50

eTwinning Program – Virtuális együttműködések a világ legnagyobb pedagógusközösségében
Pollini Petra, eTwinning Program; OKTATÁSI HIVATAL Pedagógiai-szakmai Szolgáltatások Koordinációs Főosztálya

Az eTwinning 15 éve támogatja a projektmódszertanra épülő virtuális együttműködések megvalósulását, miközben szakmai fejlődést biztosít a résztvevő pedagógusoknak. Legyen szó egynapos vagy kétéves projektről, alsósokról vagy szakiskolásokról, az eTwinning projektek megvalósítására minden köznevelésben tanító pedagógusnak lehetősége van. Hogy mindez hogyan alkalmazható a könyvtárpedagógiában, kiderül az előadásból!

prezentáció

videó

Műhelyek párhuzamos szekciókban - 18.00-19.00

Az erdélyi iskolai könyvtárosok online tevékenysége

Műhelyvezető: Borbé Levente könyvtáros, csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium

Egy kis kalauz az online erdélyi iskolai könyvtár elindulásáról, rendeltetésének változásairól, és annak jelenlegi szerepéről/aktualitásáról. Továbbá betekintés a székelyföldi online tevékenységek eljárásainak megtervezésébe és kivitelezésébe. A diákokkal és tanárokkal való kapcsolattartás fontossága. Egy témához kapcsolódó online foglalkozási terv előkészítése. Az online iskolai könyvtári kapcsolatok megerősítése (szakmai ötletelés).

Online felület: Google Meet

Holocaust digitális projekt

Műhelyvezető: Pataki Marianna könyvtárostanár, Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium, Budapest

Az iskolákban egyre fontosabb felvállalni azokat a feladatokat, amelyekre más kollégák nem szívesen vállalkoznak. Számukra teher, nekünk lehetőség, hogy információn alapuló alkotásra tanítsuk a diákokat, akár a Holokauszt nehéz témáján keresztül is. Szeretnék megosztani egy online könyvtárhasználati órákon kipróbált, Holokausztot feldolgozó online forrásokra épülő projektet, ahol a keresési folyamat bemutatása is a feladat része volt. A prezentálás műhelytitkaiba is betekintést nyerhetnek a résztvevők.

Online felület: Zoom

Létszám: 20 fő

eTwinning workshop: eTwinning projektek az iskolai könyvtárakban – Tervezéstől a megvalósításig

Műhelyvezető: Kiss Mónika, Dél-alföldi régió eTwinning nagykövete, Szegedi Orczy István Általános Iskola

Workshopunkon megismerheti az eTwinning projektek készítésének alapjait, a tervezés első pillanatától, a végső produktum megosztásáig. Hogyan fogjunk neki a projekttervezésnek, és milyen digitális eszközöket érdemes és ajánlott használni? Hogyan lehet könyvtárostanárként bevonni a diákokat és kollégáit nemzetközi együttműködésekbe? Hogyan lesz sikeres egy projekt saját munkafelülete? Ezekre és még sok más kérdésre kaphat választ, ha részt vesz a műhelymunkán. Az eTwinninggel Önnek is sikerül szélesre tárni az iskolai könyvtár fizikai és virtuális ajtaját!

Online felület: MS Teams

Létszám: 30-40 fő
Kérjük, aki ebben a műhelyben szeretne részt venni, április 13-ig regisztráljon, hogy az előzetes információkat időben megkaphassa.

Az iskolai könyvtár lehetőségei az Erasmus programban

Műhelyvezető: Seressné Barta Ibolya könyvtárostanár, Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Milyen lehetőségei vannak egy iskolai könyvtárnak, könyvtárosnak az Erasmus programban? Célok, tervek, megvalósult programok, eredmények. Miért és hogyan lehet eszköze az Erasmus program  a kiégés elleni küzdelemnek?

Online felület: Google Meet

Létszám: 35 fő

Kinga néni virtuális könyvtára - 2. csoport

Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely

A 2020. év tavaszán az iskolával együtt bezárt a nyüzsgéssel, olvasókkal teli könyvtár is.
A látogatottság, a kölcsönzések száma elgondolkoztatott, hogy a karantén ideje alatt sok tanuló szenvedhet hátrányt  avval, hogy nem juthat friss olvasmányokhoz és könyvtári élményekhez. Milyen új szolgáltatást tudnék nyújtani nekik, hogy ne feledkezzenek meg a könyvtárról, hogy tudják és érezzék, a könyvtár működik, sőt új élményekkel várja őket?
Válaszként megalkottam egy virtuális teret, ahol a valós könyvtári kölcsönzés pótlásaként olvasnivalóhoz tudtam juttatni az otthon tanuló alsós diákjainkat.
A könyvtár a Google Diák szolgáltatásával készült, hiperhivatkozásokkal elektronikus dokumentumokhoz lehet eljutni. Minden oldalon egy könyvtárra emlékeztető szobát rendeztem be, könyvespolccal, könyvekkel, ülőalkalmatossággal, dekorációs elemekkel és a könyvtáros avatárjával.
A webináriumon körbevezetem a résztvevőket a könyvtárban, betekintést nyújtok a felépítésébe, bemutatom a használt alkalmazásokat és elmesélem a tapasztalataimat. Igyekszem kedvet teremteni egy saját virtuális könyvtár megalkotásához, segítségképpen egy szabadon alakítható sablont kapnak a webinárium résztvevői.

Online felület: FreeConferenceCall

Létszám: 20 fő

Candide-dal a világ körül - Digitális témahét nyertes projektje

Műhelyvezetők: Schriffert-Tóth Eszter könyvtárostanár - Dr. Farkasné Csató Katalin magyartanár, Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium és Kollégium

A Candide vagy az optimizmus nem tartozik a legkedveltebb iskolai olvasmányok közé. Ezen próbáltunk változtatni, amikor a Digitális Témahét felhívására elkészítettük projektünket, amely más megközelítésből próbálja közelebb vinni a diákokhoz a regényt.

A fejezetek laza szerkezete elősegíti, hogy a tanulók a különböző tantárgyak összekapcsolásával kövessék végig Candide útját, és a regény különböző kérdésfelvetéseire más-más tárgyak jellegzetességeinek megfelelően válaszoljanak, ugyanakkor gyakorlati ismereteket sajátítsanak el a mai kor kihívásainak megfelelve. Az iskolai órákat aktív könyvtári részvétellel, foglalkozásokkal egészítettük ki.

Így állt össze egésszé az a projekt, ami arra keresi a választ „Hogyan tudja egy fiatal megtalálni céljait, kialakítani felnőtt életét.”

A projektről és a tapasztalatokról számolunk be interaktív formában a műhelymunka során.

Online felület: Letsmeet (Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség - KIFÜ)

Létszám: 35 fő

 

Beszámolók

A szakmai nap lejátszási listája videócsatornánkon: https://youtube.com/playlist?list=PLfuD2X8yRJgm80OEbD3CZkar0qWVqbVxV

Publikációk

Gönczi László: Határon túli könyvtárak a járvány idején. In: Rácz András (főszerk.): Könyvkultúra Magazin. Bp., KELLO, 2021.08.11. URL: https://konyvkultura.kello.hu/konyves-kozelet/2021/08/hataron-tuli-konytarosok Utolsó letöltés: 2021.09.06.

Támogatók

NKA logo

Nemzeti Kulturális Alaptól nyílt pályázat útján nyertünk támogatást a program megvalósítására.

Együttműködő partnerek

opkmlogo

Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum

saferlogo

Safer Internet Program

etwinninglogo

eTwinning