online
Digitális oktatás - digitális iskolai könyvtár
- új kihívások, új megoldások -
a Könyvtárostanárok Egyesületének Tavaszi Szakmai Napja
Időpontok
- 2021. április 14. szerda 14.00 - 16.00
- 2021. április 15. csütörtök 17.00 -19.00
Helyszín
- plenáris előadások: FreeConferenceCall
- Használtához útmutatót az OPKM készített: https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vRIX1TgEUudhAePNnxpjTy8TcgL-K_lf1uNMFyTuZ-MTWGT7gXp-JKtJkMOayF4N_SO6Nfb4wzBB5pg/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
- a plenáris program létszámkorlátja: 1000 fő :)
- műhelyek: a műhelyvezetők választása szerint (Lásd a programban!)
- A létszámkorlát a műhely interaktivitásától és az alkalmazott szoftvertől függ. Lásd a programban!
Részvétel - regisztráció
- A programon való részvétel minden érdeklődő számára ingyenes a Nemzeti Kulturális Alap támogatásának köszönhetően.
- A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.
- Regisztrációs felület: https://portal.ktep.hu/TSZN2021reg
Tervezett program 2021. április 14. szerda
Plenáris előadások
| 14.00-14.15 | Köszöntő, megnyitó, KTE aktualitások Iskolai könyvtár új, online környezetben – Pályázati eredményhirdetés Simon Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete |
||
| 14.15-14.35 | A legfrissebb szövegértési teszteredmények és a digitális világ kapcsolata Péterfi Rita főigazgató, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum |
||
| 14.35-14.55 | Iskolai könyvtári munka és szolgáltatás a járvány idején - amit a kérdőív és annak "kibeszélése" mutat Dömsödy Andrea alelnök, Könyvtárostanárok Egyesülete |
Műhelyek párhuzamos szekciókban - 15.00-16.00
Hogyan tovább közelítés? Merre közelítsünk?
Műhelyvezetők: Pataki Marianna - Savanya Ildikó - Németh Norbert
A Könyvtárostanárok Egyesülete Az iskolai könyvtári világhónapban 2020-ban első alkalommal és nagy sikerrel szervezte meg Közelítés - könyvtári közvetítés élő sorozatát. A műhelyben szeretnénk együtt gondolkozni a KÖZELÍTÉS eddigi és majdani résztvevőivel arról, hogy milyen formában folytassuk a tavaly elindított kezdeményezést.
Szeretnénk, ha a kollégák megosztanák a tapasztalataikat, ötleteiket. Arra is kíváncsiak vagyunk, hogy kit mi tartott vissza az online közvetítéstől. S azért, hogy a technikával is megbarátkozhassunk profi videós szakembertől is kérdezhetünk!
Az első közvetítések és a vágott összefoglalás a KTE videócsatornáján tekinthető meg: https://www.youtube.com/channel/UC7Arviy2yZgGvPb2aDxPR3w/featured
Szakképzési könyvtárak az átalakuló digitális világunkban - hogyan is kezdjünk együtt dolgozni - tervezzük meg a közös munkánkat
Műhelyvezető: Halupa-Tiba Gabriella könyvtárostanár, Kocsis Pál Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Technikum és Szakképző Iskola, Kecskemét
A Könyvtárostanárok Egyesülete fontosnak tartja, hogy szakmailag továbbra is segítse és támogassa a szakképzésben dolgozó kollégákat is, ezért Szakképzési munkacsoportot hoz létre.
Gondolkozzunk, tervezzünk, ötleteljünk közösen. Építsünk magunknak egy aktívan működő munkacsoportot.
Online felület: Google Meet
Kinga néni virtuális könyvtára - 1. csoport
Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely
A 2020. év tavaszán az iskolával együtt bezárt a nyüzsgéssel, olvasókkal teli könyvtár is.
A látogatottság, a kölcsönzések száma elgondolkoztatott, hogy a karantén ideje alatt sok tanuló szenvedhet hátrányt avval, hogy nem juthat friss olvasmányokhoz és könyvtári élményekhez. Milyen új szolgáltatást tudnék nyújtani nekik, hogy ne feledkezzenek meg a könyvtárról, hogy tudják és érezzék, a könyvtár működik, sőt új élményekkel várja őket?
Válaszként megalkottam egy virtuális teret, ahol a valós könyvtári kölcsönzés pótlásaként olvasnivalóhoz tudtam juttatni az otthon tanuló alsós diákjainkat.
A könyvtár a Google Diák szolgáltatásával készült, hiperhivatkozásokkal elektronikus dokumentumokhoz lehet eljutni. Minden oldalon egy könyvtárra emlékeztető szobát rendeztem be, könyvespolccal, könyvekkel, ülőalkalmatossággal, dekorációs elemekkel és a könyvtáros avatárjával.
A webináriumon körbevezetem a résztvevőket a könyvtárban, betekintést nyújtok a felépítésébe, bemutatom a használt alkalmazásokat és elmesélem a tapasztalataimat. Igyekszem kedvet teremteni egy saját virtuális könyvtár megalkotásához, segítségképpen egy szabadon alakítható sablont kapnak a webinárium résztvevői.
Online felület: FreeConferenceCall
Létszám: 20 fő
A szlovákiai magyar könyvtárosok az online térben
Műhelyvezető: Egyházi Dóra elnök, Szlovákiai Magyar Könyvtárosok Egyesülete, Komárom/Rozsnyó, Slovakia
Az új, megváltozott körülmények miatt elkerülhetetlenné vált, hogy a könyvtárak az online térben is erőteljesebben megmutatkozzanak, online szolgáltatásokat is bevezessenek. Műhelyemben bemutatásra kerül, hogy a szlovákiai magyar könyvtárosok miként állnak helyt a megváltozott világ kihívásaival szemben. Mit ér az iskolai könyvtáros Szlovákiában? Szélmalomharc, önkéntesség, kiaknázatlan lehetőség? Bemutatásra kerül, hogy működnek az iskolai könyvtárak Szlovákiában.
Tervezett program 2021. április 15. csütörtök
Plenáris előadások
| 17.00-17.10 | Köszöntő, megnyitó Simon Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete |
||
| 17.10-17.30 | Biztonságos internethasználat - elméleti bevezető Fülöp Hajnalka, Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, Safer Internet Program |
||
| 17.30-17.50 |
eTwinning Program – Virtuális együttműködések a világ legnagyobb pedagógusközösségében Az eTwinning 15 éve támogatja a projektmódszertanra épülő virtuális együttműködések megvalósulását, miközben szakmai fejlődést biztosít a résztvevő pedagógusoknak. Legyen szó egynapos vagy kétéves projektről, alsósokról vagy szakiskolásokról, az eTwinning projektek megvalósítására minden köznevelésben tanító pedagógusnak lehetősége van. Hogy mindez hogyan alkalmazható a könyvtárpedagógiában, kiderül az előadásból! |
Műhelyek párhuzamos szekciókban - 18.00-19.00
Az erdélyi iskolai könyvtárosok online tevékenysége
Műhelyvezető: Borbé Levente könyvtáros, csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium
Egy kis kalauz az online erdélyi iskolai könyvtár elindulásáról, rendeltetésének változásairól, és annak jelenlegi szerepéről/aktualitásáról. Továbbá betekintés a székelyföldi online tevékenységek eljárásainak megtervezésébe és kivitelezésébe. A diákokkal és tanárokkal való kapcsolattartás fontossága. Egy témához kapcsolódó online foglalkozási terv előkészítése. Az online iskolai könyvtári kapcsolatok megerősítése (szakmai ötletelés).
Online felület: Google Meet
Holocaust digitális projekt
Műhelyvezető: Pataki Marianna könyvtárostanár, Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium, Budapest
Az iskolákban egyre fontosabb felvállalni azokat a feladatokat, amelyekre más kollégák nem szívesen vállalkoznak. Számukra teher, nekünk lehetőség, hogy információn alapuló alkotásra tanítsuk a diákokat, akár a Holokauszt nehéz témáján keresztül is. Szeretnék megosztani egy online könyvtárhasználati órákon kipróbált, Holokausztot feldolgozó online forrásokra épülő projektet, ahol a keresési folyamat bemutatása is a feladat része volt. A prezentálás műhelytitkaiba is betekintést nyerhetnek a résztvevők.
Online felület: Zoom
Létszám: 20 fő
eTwinning workshop: eTwinning projektek az iskolai könyvtárakban – Tervezéstől a megvalósításig
Műhelyvezető: Kiss Mónika, Dél-alföldi régió eTwinning nagykövete, Szegedi Orczy István Általános Iskola
Workshopunkon megismerheti az eTwinning projektek készítésének alapjait, a tervezés első pillanatától, a végső produktum megosztásáig. Hogyan fogjunk neki a projekttervezésnek, és milyen digitális eszközöket érdemes és ajánlott használni? Hogyan lehet könyvtárostanárként bevonni a diákokat és kollégáit nemzetközi együttműködésekbe? Hogyan lesz sikeres egy projekt saját munkafelülete? Ezekre és még sok más kérdésre kaphat választ, ha részt vesz a műhelymunkán. Az eTwinninggel Önnek is sikerül szélesre tárni az iskolai könyvtár fizikai és virtuális ajtaját!
Online felület: MS Teams
Létszám: 30-40 fő
Kérjük, aki ebben a műhelyben szeretne részt venni, április 13-ig regisztráljon, hogy az előzetes információkat időben megkaphassa.
Az iskolai könyvtár lehetőségei az Erasmus programban
Műhelyvezető: Seressné Barta Ibolya könyvtárostanár, Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Milyen lehetőségei vannak egy iskolai könyvtárnak, könyvtárosnak az Erasmus programban? Célok, tervek, megvalósult programok, eredmények. Miért és hogyan lehet eszköze az Erasmus program a kiégés elleni küzdelemnek?
Online felület: Google Meet
Létszám: 35 fő
Kinga néni virtuális könyvtára - 2. csoport
Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely
A 2020. év tavaszán az iskolával együtt bezárt a nyüzsgéssel, olvasókkal teli könyvtár is.
A látogatottság, a kölcsönzések száma elgondolkoztatott, hogy a karantén ideje alatt sok tanuló szenvedhet hátrányt avval, hogy nem juthat friss olvasmányokhoz és könyvtári élményekhez. Milyen új szolgáltatást tudnék nyújtani nekik, hogy ne feledkezzenek meg a könyvtárról, hogy tudják és érezzék, a könyvtár működik, sőt új élményekkel várja őket?
Válaszként megalkottam egy virtuális teret, ahol a valós könyvtári kölcsönzés pótlásaként olvasnivalóhoz tudtam juttatni az otthon tanuló alsós diákjainkat.
A könyvtár a Google Diák szolgáltatásával készült, hiperhivatkozásokkal elektronikus dokumentumokhoz lehet eljutni. Minden oldalon egy könyvtárra emlékeztető szobát rendeztem be, könyvespolccal, könyvekkel, ülőalkalmatossággal, dekorációs elemekkel és a könyvtáros avatárjával.
A webináriumon körbevezetem a résztvevőket a könyvtárban, betekintést nyújtok a felépítésébe, bemutatom a használt alkalmazásokat és elmesélem a tapasztalataimat. Igyekszem kedvet teremteni egy saját virtuális könyvtár megalkotásához, segítségképpen egy szabadon alakítható sablont kapnak a webinárium résztvevői.
Online felület: FreeConferenceCall
Létszám: 20 fő
Candide-dal a világ körül - Digitális témahét nyertes projektje
Műhelyvezetők: Schriffert-Tóth Eszter könyvtárostanár - Dr. Farkasné Csató Katalin magyartanár, Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium és Kollégium
A Candide vagy az optimizmus nem tartozik a legkedveltebb iskolai olvasmányok közé. Ezen próbáltunk változtatni, amikor a Digitális Témahét felhívására elkészítettük projektünket, amely más megközelítésből próbálja közelebb vinni a diákokhoz a regényt.
A fejezetek laza szerkezete elősegíti, hogy a tanulók a különböző tantárgyak összekapcsolásával kövessék végig Candide útját, és a regény különböző kérdésfelvetéseire más-más tárgyak jellegzetességeinek megfelelően válaszoljanak, ugyanakkor gyakorlati ismereteket sajátítsanak el a mai kor kihívásainak megfelelve. Az iskolai órákat aktív könyvtári részvétellel, foglalkozásokkal egészítettük ki.
Így állt össze egésszé az a projekt, ami arra keresi a választ „Hogyan tudja egy fiatal megtalálni céljait, kialakítani felnőtt életét.”
A projektről és a tapasztalatokról számolunk be interaktív formában a műhelymunka során.
Online felület: Letsmeet (Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség - KIFÜ)
Létszám: 35 fő
Beszámolók
A szakmai nap lejátszási listája videócsatornánkon: https://youtube.com/playlist?list=PLfuD2X8yRJgm80OEbD3CZkar0qWVqbVxV
Publikációk
Gönczi László: Határon túli könyvtárak a járvány idején. In: Rácz András (főszerk.): Könyvkultúra Magazin. Bp., KELLO, 2021.08.11. URL: https://konyvkultura.kello.hu/konyves-kozelet/2021/08/hataron-tuli-konytarosok Utolsó letöltés: 2021.09.06.
Támogatók
Nemzeti Kulturális Alaptól nyílt pályázat útján nyertünk támogatást a program megvalósítására.
Együttműködő partnerek
|
|
|
|




