Az iskolai könyvtárak létét, működését biztosító legfontosabb jogszabályok
Elérhetők az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum honlapján:
Dömsödy Andrea (összeáll.): Iskolai könyvtárakat érintő jogszabályok. Bp., OPKM, [folyamatosan frissül] URL: https://www.opkm.hu/?lap=konyvtar/szakfel&dok_id=28
Statisztikai adatok
közoktatási intézmény | könyvtárral rendelkező közoktatási intézmény | könyvtárhasználatot oktató pedagógus |
tanuló/ |
könyvtári olvasó | |
1990/91 | 4.275 | 3.648 (85%) | na | 1.648.014 126.319 |
904.774 (55%) |
1995/96 | 5.387 | 3.539 (66%) | na | 1.496.850 126.974 |
835.925 (56%) |
2005 | 6.524 | 4.058 (62%) | 1.236 (19%) | 1.854.639 172.215 |
1.181.730 |
2006 | 6.389 | 3.988 (62%) | 1.205 (19%) | 1.827.358 165.020 |
1.192.645 (60%) |
2007 | 5.471 | 3.434 (63%) | 1.080 (20%) | 1.708.125 157.183 |
1.267.146 (68%) |
2008 | 5.073 | 3.235 (64%) | 1.007 (20%) | 1.769.184 153.474 |
1.127.119 (59%) |
2009 | 5.003 | 3.153 (63%) | 756 (15%) |
1.905.930 |
1.095.674 (53%) |
2010 | na. |
664 |
1.763.567 153.545 |
1.128.007 (59%) |
|
2016 | tanteremmel rendelkező feladatellátási hely: 6.779 (ebből székhely: 3.008) |
ezek közül könyvtárral rendelkezik: 3.512 (51,8%) (székhelyen: 2.289, 76%) |
na. | na. | na. |
2017 |
tanteremmel rendelkező feladatellátási hely: |
ezek közül könyvtárral rendelkezik: 3.378 (51,8%) (székhelyen: 2.290, 76%) |
na. | na. | na. |
2019 | tanteremmel rendelkező feladatellátási hely: 6.513 (ebből székhely: 3004) |
ezek közül könyvtárral rendelkezik: 3.379 (51,9%) (székhelyen: 2289, 76%) |
na. | na. | na. |
2021 | tanteremmel rendelkező feladatellátási hely: 6.201 (ebből székhely: 2917) |
ezek közül könyvtárral rendelkezik: 2.963 (47,8%) (székhelyen: 2.207, 75,7%) |
n.a. | n.a | n.a. |
2023 | tanteremmel rendelkező feladatellátási hely: 6.404 (ebből székhely: 2937) |
ezek közül könyvtárral rendelkezik: 2.981 (46,5%) (székhelyen: 2.210, 75,2%) |
n.a. | n.a. | n.a. |
Források:
- Statisztikai tájékoztató, Alapfokú oktatás, 1990/1991, Bp., MKM, 1991, 125 p.
- Statisztikai tájékoztató, Középfokú oktatás, 1990/91, Bpü., MKM, 1991, 126 p.
- Statisztikai tájékoztató, Alapfokú oktatás, 1995/1996, Bp., MKM, 1997, 109 p.
- Statisztikai tájékoztató, Középfokú oktatás, 1995/97, Bpü., MKM, 1997, 187 p.
- Közoktatási Statisztikai Kiadvány 2005, Bp., OM, 2006. dec. 4. URL: http://www.nefmi.gov.hu/miniszterium/oktatasi-statisztikak/kozoktatasi-… Utolsó letöltés: 2011.02.09
- Közoktatási Statisztikai Adatok 2006, OKM, URL: http://db.okm.gov.hu/statisztika/ks06_fm/ Utolsó ltöltés: 2007. 08. 15.
- Közoktatási Statisztikai Adatok 2007, Bp., OKM, 2008.04.15., URL: http://db.okm.gov.hu/statisztika/ks07_fm/index.html Utolsó letöltés: 2008. 09. 10.
- Közoktatási Statisztikai Adatok 2008, Bp., OKM, URL: http://db.okm.gov.hu/statisztika/ks08_fm/index.html 2009.06.12, URL: Utolsó letöltés: 2010.03.08
- KIR-STAT2009 Aggregátor In: KIR Tanügyigazgatási szakportál - Statisztika, Bp., Oktatási Hivatal Közoktatási Információs Iroda, é.n. URL: http://www.kir.hu/stat09aggr/tablak/Aggr_KiadvanyNezo.aspx Utolsó letöltés: 2011.07.19.
- Működő köznevelési intézmények feladatellátási helyei (2016.06.03.) Bp., Oktatási Hivatal Köznevelési Nyilvántartási Főosztálya, 2016.06.06., URL: https://dari.oktatas.hu/files/kozerdeku/kir_feladatellatasi_helyek_2016_06_03.xlsx Utolsó letöltés: 2016.06.22.
- Működő köznevelési intézmények feladatellátási helyei (2017.10.19) Bp., Oktatási Hivatal Köznevelési Nyilvántartási Főosztálya, 2017.10.19. URL: https://dari.oktatas.hu/files/kozerdeku/kir_feladatellatasi_helyek_2018… Utolsó letöltés: 2018.10.24.
- Működő köznevelési intézmények feladatellátási helyei (aktuális adatokkal). Bp., Oktatási Hivatal Köznevelési Nyilvántartási Főosztálya, 2019.08.01., URL: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kozerdekuadatok/!Kozerdeku_adatok/oh.php?id=letoltes&tema=kozerdeku&f=kir_feladatellatasi_helyek_2019_08_01.xlsx Utolsó letöltés: 2019.08.02.
- Működő köznevelési intézmények feladatellátási helyei (aktuális adatokkal). Bp., Oktatási Hivatal Köznevelési Nyilvántartási Főosztálya, 2021.06.17., URL: https://dari.oktatas.hu/letoltes_pub/kozerdeku/kir_mukodo_feladatellatasi_helyek_2021_06_17.xlsx Utolsó letöltés: 2021.06.18.
- Működő köznevelési intézmények feladatellátási helyei (aktuális adatokkal). Bp., Oktatási Hivatal, 2024.05.08. URL: https://dari.oktatas.hu/download/kozerdeku/kir_mukodo_feladatellatasi_helyek_2024_05_08.xlsx Utolsó letöltés: 2024.05.09.
Iskolai könyvtári helyzetkép
Átfogó reprezentatív iskolai vizsgálatok nem állnak rendelkezésünkre, de rendelkezünk több részvizsgálattal. Ezek közül a legfrissebbek az iskolai könyvtári szakfelügyeleti vizsgálatok (az utolsó 2012), melyekről az OPKM honlapján tájékozódhat: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dtr&dtr_id=53
További kiemelt írások:
Dömsödy Andrea: Iskolai könyvtárak Magyarországon – Amit a jog és a statisztika mutat. In: Fülöp Hajnalka (főszerk.): Modern Iskola, Budapest, Könyvtárellátó Nonprofit Kft., 2017.11.07. URL: http://moderniskola.hu/2017/11/iskolai-konyvtarak-magyarorszagon-amit-j… Utolsó letöltés: 2017.12.21.
VARGA Zsuzsa: Helyzetkép a hazai iskolai könyvtárakról In: Új Pedagógiai Szemle, 2003. 1.sz., 12-22.p.; vagy URL: http://ofi.hu/helyzetkep-hazai-iskolai-konyvtarakrol Utolsó letöltés: 2016.02.08.
A tanulmány egy 1200 intézményre kiterjedő vizsgálat adataira alapozva mutatja be a magyarországi iskolai könyvtárak helyzetét, felszereltségük állapotát. Az elemzés elsősorban abból a szempontból vizsgálja az iskolai könyvtárak helyzetét, hogy azok mennyire képesek segíteni a tanulók önálló ismeretszerzését, a megszerzett iskolai tudás sokoldalú bővítését. Külön elemzi a könyvtárostanárok helyzetét, továbbá azt, hogy mennyire épül be a könyvtárhasználat tanítása az iskolák helyi tantervébe.
DÁN Krisztina: Az iskolai könyvtárak fejlesztési stratégiája, Reprezentatív felméréstől a fejlesztési stratégiáig, Bp., OKI, 2003. URL: http://ofi.hu/tudastar/konyvtarhasznalat/iskolai-konyvtarak#1 Utolsó letöltés: 2007.04.11.
Az iskolai könyvtár fontos szerepet tölt be a tanulók önálló ismeretszerzéséhez szükséges képességek fejlesztésében, az információs társadalom világára történő felkészítésükben. A szerző fenti kutatás alapján, olyan stratégiát vázol fel az iskolai könyvtárak fejlesztésére, amelynek érvényesülésével az iskola jobban fel tudja készíteni a diákokat az önálló tanulásra, az információs és kommunikációs technikák alkalmazására. A stratégia átfogja az iskolai könyvtárak tevékenységének egészét az állománygyarapítástól az adatbázisok fejlesztésén át a könyvtár-pedagógiai szakmódszertanig.
BONDOR Erika: Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái, Néhány iskolai könyvtárunk eredményeinek gyakorlati szempontú bemutatása, Bp., OKI,2002. 48 p., URL: http://www.ofi.hu/tudastar/konyvtarhasznalat/iskolai Utolsó letöltés: 2015.09.14.
Korunk kihívásainak megfelelően az iskolai könyvtárakban folyó tevékenységek az utóbbi bo egy évtizedben erősen átalakultak. A könyvtár manapság már nem csak a könyvek tárháza, és a könyvtáros feladatköre sem korlátozódik pusztán a hagyományos alapfeladatokra: gyarapítás, feltárás, kölcsönzés, tájékoztatás. Az informatika forradalma az élet sok más területe mellett betört a könyvtárakba, így az iskolai könyvtárakba is. Új ismerethordozók és dokumentumtípusok, új technológiák, új kommunikációs csatornák jelentek meg – és ennek megfelelően megváltoztak az elvárások is az iskolai könyvtárakkal szemben.