Beküldő: admin | 2017. 09. 22., p – 09:12

 “14. ajánlás: Az iskolai könyvtár által nyújtott szolgáltatásokat és programokat
az iskolai könyvtárosnak együttesen kell kidolgoznia az iskola vezetésével, tanterv kidolgozókkal, tanárokkal,
más könyvtári csoportok tagjaival és a kulturális, nyelvi, őslakosi és más speciális csoportok tagjaival

annak érdekében, hogy az iskolák meg tudják valósítani oktatási, kulturális és társadalmi céljaikat.”
(IFLA Iskolai könyvtári útmutató, 10. p.)


Az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapjának szlogenjéhez kapcsolódva, az IFLA útmutató gondolatainak jegyében a Könyvtárostanárok Egyesülete pályázatot hirdet diákok számára.


A pályázat célja

A könyvtár kultúraközvetítő szerepének, valamint a különböző kultúrák iránti nyitottság fontosságának hangsúlyozása. A tanulók bevonása önmaguk és mások meggyőzésébe.

A pályázat tartalma

A beküldött pályaműnek/pályaműveknek azt kell bemutatni/felvillantani, hogy az iskolai könyvtárban milyen sokféle kultúra megfér egymás mellett, sőt jól kiegészíti egymást. 

Pályázat megvalósításának formája: tetszőleges, megkötés nincsen. 

Lehet: (az alábbiak ötletadó példák)

  • történet szövegesen és/vagy képek segítségével elmesélve,
  • szituációgyűjtemény,
  • fotó vagy fotósorozat,
  • plakát, szórólap, szemléltető falikép,
  • hanganyag, zenei anyag,
  • vers,
  • animáció,
  • kitűző, könyvjelző, banner, 
  • oktatófilm,
  • (fali) dekoráció,
  • kiállítás,
  • vagy bármi más, ami elérheti, megérintheti a célközönséget.

Lehet: 

  • elgondolkodtató, 
  • megdöbbentő, 
  • érvelő,
  • figyelmeztető …


A kultúra sokféleképpen értelmezhető. Vagyis a témakör megközelítése is sokszínű lehet. Gondolhatunk például az alábbiakra:

  • kontinensek, országok, tájegységek,
  • nemzetek, nemzetiségek,
  • származás,
  • nyelvek,
  • nemek, 
  • vallások,
  • pedagógiák,
  • szociális csoportok,
  • foglalkozási csoportok...

De egyes embereknek is van kultúrájuk

  • viselkedési,
  • információs,
  • szabadidős...

A kultúra lehet szellemi és tárgyi is, korszakonként, életkoronként folyamatosan változó.

Résztvevők köre

  • Valamennyi magyarországi és határon túli, bármely típusú nevelési-oktatási intézményében tanuló diák.
  • A beérkezett pályaműveket korcsoportonként értékeljük. A korcsoportok kialakítása az életkori sajátosságok figyelembevételével, a beérkezett pályaművek számának függvényében történik. 
  • Az egyéni és csoportos pályaművek megkülönböztetés nélkül kerülnek elbírálásra.
    • Csoportos pályamű esetén a legmagasabb évfolyamra járó tanuló szerint történik a korcsoportba sorolás.
  • Egy közoktatási intézményből maximum 5  pályamű küldhető.

A részvétel módja

A beküldés határideje: 2017. október 20.

Pályamű beküldése
  1. A pályaműveket a pályázónak digitalizált formában fel kell töltenie iskolai könyvtára, iskolája vagy szükség esetén más internetes oldalra.
  2. A pályaművet a 2017-es pályázati kiírás alatt található "Pályamű nevezése" menüpontban kell a felkészítő könyvtárostanárnak neveznie.
  3. Sikeres beküldés után a pályázó neve azonnal megjelenik a Pályaművek menüben.

A pályaműveket beküldők hozzájárulnak, hogy a Könyvtárostanárok Egyesülete az alkotók nevének feltüntetésével felhasználja a pályaművet az iskolai könyvtárak, az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja és a Könyvtárostanárok Egyesületének népszerűsítésére.

A pályaművekkel kapcsolatos elvárások

Az elbírálás során a tartalmi szempontok, ötletek és a formai elemek  egyformán számítanak.


Díjazás

  • Könyvjutalom, könyvutalvány a diákoknak, a felkészítőknek, az iskolai könyvtárnak.
  • A legkiemelkedőbb pályaművek alkotói bemutathatják munkájukat az Őszi Szakmai Napon.
  • A zsűri által kiemelt pályaművel alkotói egy budapesti könyvtári/kulturális programon vehetnek részt.

Budapest, 2017. szeptember 22.


Könyvtárostanárok Egyesülete elnöksége