Címszavakban
- a helyi pedagógiai program megvalósítása
- olvasóvá nevelés
- könyvtárhasználóvá nevelés
- az egész életen át tartó tanulásra való felkészítés, tanulás tanítása
- könyvtárhasználat tanítása
- információs műveltség fejlesztése
- az iskola információs központja
- a könyvtári rendszer legközelebbi elérési pontja a 6-18 éves korosztálynak és a pedagógusoknak
- a pedagógusok felkészülésének helyszíne, forrása
- taneszközök szakkönyvtára
- pedagógiai, módszertani szakirodalom biztosítása
- kulturális programok szervezője, helyszíne
- a kulturális hátránycsökkentés
- a szabadidő érdekes / értelmes eltöltésének helyszíne
- tanulószoba, helyszín és eszköz a házi feladatok elkészítéséhez
- közösségi tér
- tanítási helyszín
- könyvtári órák helyszíne
- tehetséggondozás
- menedék
- az iskolatörténeti különgyűjtemény gondozása
- ...
Bővebben
DÖMSÖDY Andrea (2005): Információs társadalom, informatika é s könyvtár-pedagógia In: Iskolakultúra, 12.sz., 12-20.p.; vagy: URL: http://www.epa.oszk.hu/00000/00011/00099/pdf/iq2005-12.pdf Utolsó letöltés: 2010.04.10.
Oktatásunk egyik legalapvetőbb céljaként – nagyon általánosan fogalmazva – az értékek megőrzését szoktuk kiemelni. Ez természetesen nem mond ellent a modern technika és a korszerű módszerek oktatásban való alkalmazásának, de hangsúlyoznunk kell, hogy ezeket az eszközöket, módszereket is az értékek közvetítése alá érdemes rendelni.
DÖMSÖDY Andrea: Könyvtár az iskolában, A könyvtár funkciói, működése a hatékony iskolában In: Oktatás-Informatika, 2009. 1. sz. 67-77. p.
Egy iskola könyvtára olyan, amilyet pedagógusai, tanulói igényelnek/eltűrnek. Egy könyvtár működésének vannak ugyan könyvtári jogszabályokban és szabványokban meghatározott előírásai, de ezek „csupán” a működés alapjait határozzák meg, annak tartalmát és szolgáltatásait nem. Azok a fenntartótól és a használóktól függnek. Jelen esetben az iskola közösségétől. Így alapvetően meghatározóak a pedagógusok olvasásról, könyvről, információról, könyvtárról konstruált nézetei és azokkal kapcsolatos igényei.
MIHÁLY Ildikó: Az olvasóvá nevelés és az iskolai könyvtárak In: Új Pedagógiai Szemle, 2006. 11. sz., URL: http://www.ofi.hu/tudastar/olvasova-neveles-090617 Utolsó letöltés: 2011.03.20.
A szerző nemzetközi áttekintést ad az iskolai könyvtárak helyzetéről, arról, hogyan épül be a könyvtár az egyes országok iskolarendszerébe. A tanulmány egyik fontos megállapítása, hogy azokban az országokban sikerül hatékonyan csökkenteni a nem olvasó diákok arányát, amelyekben jelentős erőfeszítéseket tesznek az iskolai könyvtárak fejlesztése érdekében. A könyvtárhasználatra vonatkozó kutatások szoros kapcsolatot tártak fel az iskolai könyvtárhasználat intenzitása és a tanulmányi eredmények, különösen a matematikai és az anyanyelvi tudás szintje között.