Beküldő: domsody | 2009. 02. 26., cs – 12:58

 Címszavakban

  • a helyi pedagógiai program megvalósítása
  • olvasóvá nevelés
  • könyvtárhasználóvá nevelés

 

  • az egész életen át tartó tanulásra való felkészítés, tanulás tanítása
    • könyvtárhasználat tanítása
    • információs műveltség fejlesztése
  • az iskola információs központja
    • a könyvtári rendszer legközelebbi elérési pontja a 6-18 éves korosztálynak és a pedagógusoknak
  • a pedagógusok felkészülésének helyszíne, forrása
    • taneszközök szakkönyvtára
    • pedagógiai, módszertani szakirodalom biztosítása
  • kulturális programok szervezője, helyszíne
    • a kulturális hátránycsökkentés
    • a szabadidő érdekes / értelmes eltöltésének helyszíne
  • tanulószoba, helyszín és eszköz a házi feladatok elkészítéséhez
  • közösségi tér
  • tanítási helyszín
    • könyvtári órák helyszíne
  • tehetséggondozás
  • menedék
  • az iskolatörténeti különgyűjtemény gondozása
  • ...

 

Bővebben

DÖMSÖDY Andrea (2005): Információs társadalom, informatika é s könyvtár-pedagógia In: Iskolakultúra, 12.sz., 12-20.p.; vagy: URL: http://www.epa.oszk.hu/00000/00011/00099/pdf/iq2005-12.pdf Utolsó letöltés: 2010.04.10.

Oktatásunk egyik legalapvetőbb céljaként – nagyon általánosan fogalmazva – az értékek megőrzését szoktuk kiemelni. Ez természetesen nem mond ellent a modern technika és a korszerű módszerek oktatásban való alkalmazásának, de hangsúlyoznunk kell, hogy ezeket az eszközöket, módszereket is az értékek közvetítése alá érdemes rendelni.

DÖMSÖDY Andrea: Könyvtár az iskolában, A könyvtár funkciói, működése a hatékony iskolában In: Oktatás-Informatika, 2009. 1. sz. 67-77. p.

Egy iskola könyvtára olyan, amilyet pedagógusai, tanulói igényelnek/eltűrnek. Egy könyvtár működésének vannak ugyan könyvtári jogszabályokban és szabványokban meghatározott előírásai, de ezek „csupán” a működés alapjait határozzák meg, annak tartalmát és szolgáltatásait nem. Azok a fenntartótól és a használóktól függnek. Jelen esetben az iskola közösségétől. Így alapvetően meghatározóak a pedagógusok olvasásról, könyvről, információról, könyvtárról konstruált nézetei és azokkal kapcsolatos igényei.

MIHÁLY Ildikó: Az olvasóvá nevelés és az iskolai könyvtárak In: Új Pedagógiai Szemle, 2006. 11. sz., URL: http://www.ofi.hu/tudastar/olvasova-neveles-090617 Utolsó letöltés: 2011.03.20.

A szerző nemzetközi áttekintést ad az iskolai könyvtárak helyzetéről, arról, hogyan épül be a könyvtár az egyes országok iskolarendszerébe. A tanulmány egyik fontos megállapítása, hogy azokban az országokban sikerül hatékonyan csökkenteni a nem olvasó diákok arányát, amelyekben jelentős erőfeszítéseket tesznek az iskolai könyvtárak fejlesztése érdekében. A könyvtárhasználatra vonatkozó kutatások szoros kapcsolatot tártak fel az iskolai könyvtárhasználat intenzitása és a tanulmányi eredmények, különösen a matematikai és az anyanyelvi tudás szintje között.