A Könyvtárostanárok Egyesülete 2022-ben, fennállásának 25. évfordulója alkalmából díjat alapított Kovács Máté Alapítvány Nívódíjának - Iskolai könyvtári különdíja néven, melynek döntési folyamatát az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapjára időzíti.
Kérjük, gondolja át, hogy az előző naptári év (vagyis 2024) magyar vagy magyar vonatkozású szakmai sajtójában mit írt és olvasott az iskolai könyvtári és/vagy könyvtárpedagógiai témákban! Majd jelölje ezeket az írásokat! Ismerjük meg egymás szakirodalmi tevékenységét, értékeljük a tudásmegosztást!
A díj célja kettős: összegyűjteni a megjelenéseket és díjazni a szakmánk bemutatását, fejlesztését célzó szakmai publikációkat.
Figyelem! Az ismeretterjesztő, közéleti céllal és felületeken megjelent írások erre a díjra nem jelölhetők. Itt kifejezetten a szakmának szóló írásokat várjuk. Egyéb írásokat jelölje a szintén egyesületünk által alapított Iskolai könyvtári közéleti sajtódíjra!
A díjról bővebben az alapító okiratban olvashat: https://portal.ktep.hu/Nivodij_kd_AO
A díj döntési folyamata
1. A KTE elnöksége összeállítja az alapító okiratnak megfelelő publikációk listáját. Ebben igénybe veszi a Kovács Máté Alapítvány Nívódíj Tanácsadó Testületének segítségét.
- A listára bárki ajánlhat sajtómegjelenéseket 2025. október 15-ig ezen a felületen: https://portal.ktep.hu/nivodij_kd_jelolo
2. A KTE elnöksége megvizsgálja, hogy a jelölések megfelelnek-e a díj alapító okiratában foglaltaknak, majd annak alapján összeállítja a szavazófelületet.
3. A KTE tagoknak 2025. október 31-ig van lehetőségük szavazni a szerintük legjobbnak, leghatásosabbnak ítélt sajtómegjelenésre.
4. Az elnökség döntésének véglegesítése előtt kikéri a Kovács Máté Alapítvány kuratóriumának véleményét.
5. A KTE elnöksége az alapító okiratban foglaltak szerint dönt a díjazottról.
Díjazás
- A díjazott publikáció szerzője oklevélben részesül.
- Felkérés a díjátadó keretében történő előadásra.
- További díjak felajánlását várjuk.
- A díj átadására a Kovács Máté Alapítvány Nívódíjával egyszerre a Kovács Máté születésnapjához kapcsolódóan novemberben tartott megemlékezés keretében kerül sor.
Publikációk köre, melyek a díjban részesülhetnek, vagyis jelölhetők
- 2024-ben került publikálásra,
- nyomtatásban vagy elektronikusan, írásban vagy más formában,
- iskolai könyvtári vagy könyvtárpedagógiai témát érint,
- elméleti vagy gyakorlati megközelítésben,
- új vagy korábban nem publikált eredményeket, megközelítéseket mutat be,
- Magyarországon vagy magyarul megjelent vagy a fenti témák magyar vonatkozásáról szól és bárhol, bármely nyelven jelent meg,
- nem önálló műként jelent meg, hanem időszaki kiadványban, gyűjteményes munkában vagy egyéb online szakmai felületen.
A már jelölést kapott írások
Ezeket kérjük, már ne küldjék újra.
- „Így alakíthatod a leendő pedagógusok könyvtárképét a tanárképzőben - a KTE ajánlása”. KIT Hírlevél, sz. 40, 2024, http://www.kithirlevel.hu/index.php?oldal=kithir&szam=1051&kithirev=202….
- Aux Eliza. „Iskolai könyvtárak a digitális műveltségért – Recenzió a KisKTE 11. kötetéről”. Könyvtárvilág, sz. 3, 2024, https://mke.info.hu/konyvtarvilag/2024/07/iskolai-konyvtarak-a-digitali….
- Aux Eliza. „XXI. századi iskolai könyvtári terek - Recenzió a Kis KTE könyvek 12. kötetéről”. Könyvtárvilág, sz. 6, 2024, https://mke.info.hu/mke/cikk/xxi-szazadi-iskolai-konyvtari-terek-recenz….
- Bagossi Edit és Peternainé Juhász Zsuzsa. „Olvasson többet az Alfa és a Z-generáció is! - jó gyakorlatból konferenciasorozat az olvasóvá nevelésért”. Modern Iskola, 2024. december 14., https://moderniskola.hu/2024/12/olvasson-tobbet-az-alfa-es-a-z-generaci….
- Cserlakiné Hagymássy Krisztina. „A chill szobát keresed? Szerintem a könyvtárra gondolsz!” Pedagógiai LaPOK, sz. 9, 2024, o. 37–39, https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/2024/lapok…;
- Cserlakiné Hagymássy Krisztina. „Egy kicsit mindannyian mentorok vagyunk”. Pedagógiai LaPOK, sz. 10, 2024, o. 39–40. COinS, https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/2024/lapok….
- Dancs Szabolcs. „Miniportrék az augusztus 20-a alkalmából kitüntetett könyvtárosokról”. Central European Library and Information Science Review, köt. 1, sz. 3, 2024. journals.bme.hu, https://journals.bme.hu/celisr/article/view/38510.
- Dömsödy Andrea és Hangodi Ágnes. „Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny: új szervezőkkel is a hagyomány és a minőség útján”. Háromká, köt. 2, sz. 3, 2024, o. 30–31, https://journals.oszk.hu/haromka/article/view/37722.
- Dömsödy Andrea és Tóth Viktória, szerkesztő. Információztass! De hogyan?: módszertani kézikönyv az információs műveltség fejlesztéséhez. Könyvtárostanárok Egyesülete, 2024. c. mű írásai
- Módszertani alapelvek a könyvtárpedagógiában – Dömsödy Andrea . 11
- Az alapelvekhez illeszkedő könyvtárpedagóiai program – Tóth Viktória . 35
- A könyvtárhasználati tananyag – Dömsödy Andrea és Tóth Viktória . 46
- A könyvtárhasználatot tényleg tanítani kell? – Dömsödy Andrea . 69
- 1. Információkeresés folyamata – Mit kell tennem a sikerért? – Dömsödy Andrea . 96
- 2. Mit kell tudni a feladathoz? – Németh Szilvia – Dömsödy Andrea . 102
- 3. Profilozzunk együtt mesterséges intelligenciát használó diákokat! – Dömsödy Andrea . 106
- 4. Hogyan irányítsuk a mesterséges intelligenciát? – Dömsödy Andrea . 112
- 5. Csendesítő információforrások – Hidvégi Krisztina . 116
- 6. Ismerkedési játékok – forrástípusokkal – Hidvégi Krisztina . 118
- 7. Afrika projekt könyvtári támogatása – Németh Szilvia . 121
- 8. Nyomtatott vagy online kézikönyv? – Németh Szilvia és Dömsödy Andrea . 129
- 9. Adventi várakozás – mit is várunk? – Vig Judit Georgina . 133
- 10. Családtörténeti kutatás könyvtári támogatással – Tóth Viktória . 142
- 11. Fedezzük fel együtt a könyvtárat! – családtörténeti projekt keretében – Tóth Viktória . 150
- 12. Könyvtárhasználat bibliográfia értelmezésén keresztül – családtörténeti projektben – Tóth Viktória . 154
- 13. Családtörténet nemcsak könyvtárban – egy nyitottabb információs nézőpont – Tóth Viktória . 158
- 14. A kulcsszavak meghatározzák a keresés sikerét – Dömsödy Andrea . 163
- 15. Adatbázis-választó táblázat – Dömsödy Andrea .169
- 16. Kulcsszavakból keresőkérdés – Dömsödy Andrea . 174
- 17. Kereséstörténet, a gondolkodásfejlesztés egy eszköze – Dömsödy Andrea . 180
- 18. Találati halmaz értelmezése - kattintás lassított felvételben – Dömsödy Andrea .184
- 19. Alkalmas? Releváns? Hiteles? – Dömsödy Andrea . 191
- 20. Medvék és Dienes-készlet a keresőkérdés szolgálatában – Doszpod Judit . 197
- 21. Milyen háziállatot kérjek? – keresési stratégia – Szilágyi Imre . 204
- 22. Kurzusleírás értelmezése – Hogyan segíthet a felsőoktatási könyvtár egy kurzus teljesítésében? – Dömsödy Andrea . 213
- 23. Miért és hogyan kell hivatkozni? – Dömsödy Andrea . 223
- 24. Szituációk etikus forráshasználatról – Németh Szilvia . 228
- 25. Harry Potter és az irodalomjegyzék értelmezése – Dömsödy Andrea . 232
- 26. Női jogok – a szövegközi hivatkozás fejlesztése más hibáin keresztül – Cserlakiné Hagymássy Krisztina – Dömsödy Andrea . 236
- Dömsödy Andrea. „A Könyvtáros-tanárok Egyesülete a szakma elismeréséért, fejlődéséért”. Háromká, köt. 2, sz. 3, 2024, o. 7–8, https://journals.oszk.hu/haromka/article/view/37731.
- Dömsödy Andrea. „Közösségi költségvetés - kis költségvetés mellett is ajánlja a KTE”. KIT Hírlevél, sz. 39, 2024, http://www.kithirlevel.hu/index.php?oldal=kithir&szam=1050&kithirev=202….
- Fodor Beatrix. „Lehet mindenki tehetséges? A Könyvtári Kft. elnevezésű mintaprogram kipróbálása és monitoring vizsgálata során alkalmazott pedagógiai eszköztár, kiemelve a református nevelés alapjegyeit”. Magyar Református Nevelés, sz. 1, 2024, o. 46–49, https://refpedi.hu/documents/2870/2024_01_MRN_net_UJ_1.pdf#page=46.
- Gosztonyi Gergely és Takács Dániel. „Gondolatszabadság vagy cenzúra?: (be)tiltott könyvek az Amerikai Egyesült Államok közkönyvtáraiban és iskoláiban”. Magyar Szemle, köt. Ú.f. 33, sz. 5–6, 2024, o. 82–94, https://magyarszemle.hu/online_irasok/gondolatszabadsag-vagy-cenzura-11…;
- Örményiné Farkas Andrea. „Könyvajánló – naprakész (a)lapok”. Pedagógiai LaPOK, sz. 10, 2024, o. 106–08, https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/2024/lapok….
- Ősz Sándor Előd. „Hírmondó a Váradi Schola könyvtárából”. Magyar Könyvszemle, köt. 140, sz. 1, 2024, o. 101–05, https://ojs.mtak.hu/index.php/mksz/article/view/13637.
- Tóth Éva. „Pedagógusok titkos élete
- Tóth Éva. „Pedagógusok titkos élete
- Tóth Éva. „Pedagógusok titkos élete:
- 1. rész”. Modern Iskola, 2024. június 3., https://moderniskola.hu/2024/06/pedagogusok-titkos-elete-1-resz/.
- 2. rész”. Modern Iskola, 2024. június 10., https://moderniskola.hu/2024/06/pedagogusok-titkos-elete-2-resz/.
- 3. rész”. Modern Iskola, 2024. június 15., https://moderniskola.hu/2024/06/pedagogusok-titkos-elete-3-resz/.
- A Kingárium c. blog írásai:
- Iványiné Nagy Kinga. „Egy régi naptár frissítve”. Kingárium, 2024. június 26., https://kingarium.hu/egy-regi-naptar-frissitve/.
- Iványiné Nagy Kinga. „Első könyvem a könyvekről”. Kingárium, 2024. március 10., https://kingarium.hu/elso-konyvem-a-konyvekrol/.
- Iványiné Nagy Kinga. „Könyvtári öttusa – Tanévkezdő foglalkozás”. Kingárium, 2024. augusztus 21., https://kingarium.hu/konyvtari-ottusa-tanevkezdo-foglalkozas/.
- Iványiné Nagy Kinga. „Olvasási naptár a nyári szünet idejére – 2024”. Kingárium, 2024. május 27., https://kingarium.hu/olvasasi-naptar-a-nyari-szunet-idejere-2024/.
- Iványiné Nagy Kinga. „Téli olvasási kihívások – frissített kiadás – 2024”. Kingárium, 2024. december 20., https://kingarium.hu/teli-olvasasi-kihivasok-frissitett-kiadas-2024/.
- A Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok c. blog írásai:
- Borbé Levente. „Iskolánk VIII. osztályos vendégei”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 12., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/05/iskolank-viii-osztaly….
- Borbé Levente. „Könyvtártörténeti és könyvtárismereti órák fontossága”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 27., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/09/konyvtartorteneti-es-….
- Borbé Levente. „Környezettudatosságra és helyismeretre való nevelés az iskolai könyvtárban 1.” Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 11., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/11/kornyezettudatossagra….
- Borbé Levente. „Olvasói kalandozások a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskolában”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 20., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/12/olvasoi-kalandozasok-….
- Borbé Levente. „Olvasói kalandozások Gyimesfelsőlokon”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 6., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/11/olvasoi-kalandozasok-….
- Borbé Levente. „Olvasói utazás a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium X. osztályaiban”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 2., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/12/olvasoi-utazas-csiksz….
- Borbé Levente. „Olvass többet! Határtalanul – magyarul elnevezésű nemzetközi szakmai konferencia 2024 – KOVÁSZNA”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 28., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/10/olvass-tobbet-hatarta….
- Ercsey Etelka. „“ISKOLA MÁSKÉNT” a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégiumban”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 7., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/10/iskola-maskent-nagyen….
- Kiss, Károly. „Labirintus a könyvtárban”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 16., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/11/labirintus-konyvtarba….
- Kuna Ibolya. „Rendhagyó beszámoló egy iskolai könyvtárostól”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 17., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/01/rendhagyo-beszamolo-e….
- Márdirosz Ajka. „A gyerekkönyvtári munka új lehetőségei”. Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok, 2024. 0 30., https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2024/10/a-gyerekkonyvtari-mun….