Beküldő: admin | 2023. 11. 30., cs – 07:59
2023-12-11

Budapest, MABÉOSZ

Színes hétköznapok az iskolai könyvtárban

 

Időpont: 2023. december 11., hétfő, 10.00-16.00

Helyszín: MABÉOSZ Székház, 1064 Budapest, Vörösmarty u. 65.

Kiemelt partnerünk:  MABÉOSZ, Magyar Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége https://www.mabeosz.hu/

Megközelítés:  Megközelítés a Nyugati pályaudvartól gyalog, vagy a 72 és 73-as, a Keleti pályaudvartól a 73-as trolibusszal.

Az ŐSZN célja, hogy megmutassa a feladatainkat, a kihívásokat, hogy van élet a könyvtár ajtaján túl is és nekünk nyitottnak kell lennünk, hogy kilépjünk és behívjuk a bizonytalanokat. Azokat, akik eddig nem tudták, hogy az iskolai könyvtár a legszuperebb hely. Nem csak a könyvtári órákon segíthet az iskolai könyvtár, hanem a szakkörök, napközi, tehetséggondozás, egyéb tanórák támogatásában is. Hiszem, hogy nekünk kell elébe menni a kéréseknek.

Részvétel

Programterv

9.00-10.00 Regisztráció
- A kiállítás megtekintése
 
10.00- Köszöntők
- Cserlakiné Hagymássy Krisztina KTE elnök
- Polgár László MABÉOSZ elnök
 
10.15-10.35 A Magyar Könyvtárosok Egyesülete. Reformok, tervek
Gerencsér Judit MKE elnök

prezentáció

10.35-10.40 Iskolai könyvtári közéleti sajtódíj díjátadója  
10.40-10.55 Iskolai könyvtári tanórán kívüli tevékenységek
Villámelőadások jelentkezés alapján - pályázatról és elfogadott előadásokról lentebb​​​
 
 
  • Advent a könyvtárban - Zsupos Gabriella könyvtárostanár, Debreceni Dózsa György Általános Iskola

prezentáció

 
  • Nyugalom szigete (Arizóna szoba) - Meskóné Dékány Dóra könyvtárostanár, Budaörsi Herman Ottó Általános Iskola

prezentáció

 
  • Tudósokat a sulikönyvtárba? Tudósokat a sulikönyvtárba! Tóth Viktória könyvtárostanár, Budapest IX. Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium

prezentáció

 
  • Grafikák a könyvtárbanTőzsér Benjámin könyvtárostanár, Budapest XVI. Kerületi Jókai Mór Általános Iskola

prezentáció

 
  • Olvasóvá nevelés Pippivel az iskolai könyvtárban - Nagyné Kiss Anikó, Középkerti Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Hajdúböszörmény
 
 
  • Közösség- és "harmadik hely" építése a Károlyi könyvtárában az elmúlt tíz évbenÖrményiné Farkas Andrea könyvtárostanár, Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium

prezentáció

10.55-11.00 A magasabb szintű olvasás jelentőségéről - A Ljubljanai kiáltvány 

manifesto

videó

11.00-11.40 A KTE emlékérmek átadása  
11.40-12.30 Szünet  
12.30-14.00

Műhelyek (bővebben lentebb)
Jelentkezés a helyszínen

 
  1. műhely: Bélyegek az iskolai könyvtárban is. Generációk, kultúra, közösség. 
Angyal Erzsébet elnök, MABÉOSZ Ifjúságért Szakosztály
Cserlakiné Hagymássy Krisztina könyvtárostanár, Veres Pálné Gimnázium, Budapest
 
  2. műhely: Az olvasás mindenkié? Az olvasás ügye mindenkié?
Bakó Katalin könyvtárostanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest
Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE PPK könyvtára, Budapest

prezentáció

14.00-15.00 3. műhely: A papír alapú és a digitális olvasás kognitív és érzelmi feldolgozásának különbségei és az elmélyült olvasás támogatásának lehetőségei 
Papp-Zipernovszky Orsolya pszichológus, egyetemi oktató, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Sóron Ildikó, FSZEK, régióigazgató

prezentáció

 

videó

prezentáció

15.00-15.10 Tájékoztató a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2023/2024-es tanévéről
Hangodi Ágnes országos versenyszervező, Országos Széchényi Könyvtár
Dömsödy Andrea a verseny szakmai felelőse, Könyvtárostanárok Egyesülete

prezentáció

15.10-15.25 Az iskolai könyvtári terek - pedagógiai nézőpont - A Könyvtárostanárok Egyesülete által alapított Kovács Máté Alapítvány Nívódíjának 2023. évi Iskolai könyvtári különdíjas publikáció
Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára

prezentáció

15.25-15.30 Zárszó  

Villámelőadás - pályázat

villámplakát A Könyvtárostanárok Egyesülete 2023-as Őszi Szakmai Napján is szervez villámelőadást (teachmeetet). Erre bárki jelentkezhet, aki a könyvtárostanár közösség számára szeretne bemutatni egy, az iskolai könyvtárak tanórán kívüli tevékenységét bemutató ötletet vagy már megvalósult gyakorlatot.

Téma

A villámelőadás, teachmeet célja egy téma rövid bemutatása. Ennek során az előadók nemcsak a téma jelentőségére hívják fel a figyelmet, hanem a bemutatandó jó gyakorlat vagy ötletét, lényegi elemeit megismertetik, tömören összefoglalják.

Ebben az évben az iskolai könyvtárak tanórán kívüli olvasás- és könyvtárnépszerűsítő tevékenysége és egyéb pedagógiai munkája a téma. Lehet ez szakkör, vetélkedő, dekoráció, rendhagyó napközis tevékenység. Kiemelten várjuk a bélyegekkel, bélyeggyűjtéssel kapcsolatos tevékenységeket.

Forma

  • 3 perc - szigorúan,
  • prezentáció használható,
  • handout ("szórólap") osztható,
  • előzetesen felvett videó is küldhető,
  • az előadások felvételre kerülnek, melyet a KTE videócsatornáján közzéteszünk (vágás kérhető, a hozzájárulás utólag visszavonható),
  • a villámelőadások után lehetőséget biztosítunk az érdeklődőkkel való kötetlen beszélgetésre.

Ha úgy érzi nincs gyakorlata az előadásban, egy jó gyakorlat bemutatásában, egy absztrakt leírásában, segítünk. Kérjen szóbeli konzultációt és/vagy pályázatának és a későbbiekben bemutatandó villámelőadásának előzetes átnézését, ahhoz kapcsolódó tanácsokat! Írjon a KTE e-mail címére!

Jelentkezési felület: https://portal.ktep.hu/form/teachmeet-jelentkezes-2023-oszn

Jelentkezési határidő: 2023. december 9.

Már elfogadott villámelőadások

Advent a könyvtárban - Zsupos Gabriella könyvtárostanár, Debreceni Dózsa György Általános Iskola

Előadásomban röviden bemutatom a Dózsa Iskola könyvtárát, az egész atnéven végighúzódó tanórán kívüli programok folyamatát. Ezek közül legaktuálisabbnak hagyományos "Advent a könyvtárban" programunkat érzem. Célom, hogy bemutassam, mit is takar ez a rendezvény, hogy szervezem meg az eseményt, milyen tevékenységeket folytatunk ilyenkor.

Nyugalom szigete (Arizóna szoba) - Meskóné Dékány Dóra könyvtárostanár, Budaörsi Herman Ottó Általános Iskola

Minden tanulónak joga van a zavartalan tanuláshoz! Az Arizóna szobaként elhíresült program jó gyakorlatait mutatom be különböző karaktereken. Több figyelmet és beszélgetést kap így az arra rászoruló gyerekek, szülő, pedagógus, erősödik a velük való kapcsolat. Pozitív megerősítés során kapcsolati stabilitást érhetnek el.

Tudósokat a sulikönyvtárba? Tudósokat a sulikönyvtárba! Tóth Viktória könyvtárostanár, Budapest IX. Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium

A középiskolai könyvtár tudásközpont szerepének és a tehetséggondozás egyik megvalósulása lehet a tudományos ismeretterjesztő előadások, tudományos kör szervezése – szorosan együttműködve az intézményi munkaközösségekkel.
Erre egy friss gyakorlatot ismertetek a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium könyvtárából. Honnan jött az ötlet, hogyan szerzünk (0 forintból) előadókat, esetleg támogatókat? Bemutatom az MTA Alumni programjának számunkra is nyitva álló lehetőségét.

Grafikák a könyvtárbanTőzsér Benjámin könyvtárostanár, Budapest XVI. Kerületi Jókai Mór Általános Iskola

Saját készítésű, jobb agyféltekés technikával készített rajzaimmal dekorálom a könyvtáramat.
Ezzel a példamutatással ösztönzöm a diákokat az alkotásra, szabadidejük hasznos eltöltésére. A könyvtárban folyamatosan lehetőség van könyvajánló és könyvtárat/olvasást népszerűsítő plakátok készítésére, melyeket ki is állítunk. Tapasztalatom szerint ezzel fejlődik a kreativitásuk, koncentrációs képességük, precizitásuk, kitartásuk, valamint hasznos, alkotó, fantáziadús módon töltik el pihenő idejüket. Mai modern világunkban kiemelten fontos fejleszteni a diákokban a képi világ értelmezését, a jó szövegértést; és legfőképpen a szöveg és a kép egymáshoz való viszonyát, kapcsolódását. Könyvtáramban ezt a gyerekek saját motivációból, játéknak tekintve teszik meg. A villámelőadásom során célom a technika népszerűsítése a kollégák számára.

Olvasóvá nevelés Pippivel az iskolai könyvtárban - Nagyné Kiss Anikó, Középkerti Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Hajdúböszörmény

A tanórán kívüli, célként az olvasás népszerűsítését kitűző, program Astrid Lindgren: Harisnyás Pippi című regényéhez kapcsolódik, melynek színtere az iskolai könyvtár.
A tevékenység első tartalmi elemét, az irodalmi alkotás megismerését, felolvasását, a 3-4. osztályos napközis csoportok számára kínálom fel lehetőségként, mely több hónapot vesz igénybe.
A második elem egy szabadon választható délutáni program, a Pippi Party, mely jó hangulatban, jelmezbe öltözve telik játékkal, tánccal, uzsonnával.

Közösség- és "harmadik hely" építése a Károlyi könyvtárában az elmúlt tíz évbenÖrményiné Farkas Andrea könyvtárostanár, Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium

Előadásom a címben említett szempontokra fókuszálva mutatja be az elmúlt tíz károlyis tanévem emlékezetes könyvtári pillanatait. Összefoglalom a tanórán kívüliség és a harmadik hely könyvtári jellemzőit, a főbb tevékenységtípusokat és a közösségépítés filozófiáját. Persze az lenne az igazi, ha a gyerekek mesélnének, de ők már egy másik közösség aktív és elfoglalt tagjai. Ám igen sűrűn visszajárnak. A könyvtárba. Arra a bizonyos "harmadik helyre".

    Kiállítások

    Alkotó könyvtárostanárok

    Jelentkezés alapján.

    A jelentkezéseket a KTE e-mail címére várjuk: ktegyesulet@gmail.com

    Bélyegkiállítás

    Petőfi Sándor a filatéliában - bélyegbemutató

     

    Műhelyek

    2. műhely: Az olvasás mindenkié? Az olvasás ügye mindenkié?

    Bakó Katalin könyvtárostanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest
    Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE PPK könyvtára, Budapest

    Az olvasás fontosságát nem szokás nyíltan megkérdőjelezni. Annak a tanulás hatékonyságában, az életminőségben, a társadalmi mobilitásban/sikerességben betöltött szerepét kutatások igazolják. Az olvasáskutatások és a szövegértési tesztek mégis lesújtó tendenciákat mutatnak. Ennek egyik oka, hogy a témát számos közhely és tévhit  övezi, amelyek rossz gyakorlatokat szülnek, többek között, az óvodákban, iskolákban, a szülők és a diákok mindennapi gyakorlatában.

    A közhelyeken, tévhiteken való túllépésért, a holtpontról való elmozdulásért a könyvtárosok is tehetnek. Eddig is sok mindent tettek, de ezen a területen is szükség van a szemléletváltásra. Ehhez kínál eszközöket a Civil Közoktatási Platform Önfejlesztő közösségek projektje keretében kidolgozott programcsomag, mely a témával kapcsolatos párbeszédet segíti a probléma gyökerének keresésével, a megértésére való törekvéssel, új nézőpontok bemutatásával és cselekvésre késztetéssel. A műhely alatt kipróbálásra és bemutatásra kerülő programcsomagot- bárki felhasználhatja saját iskolai vagy bármely más közösségében. Ebben szituációs kártyák, társasjáték, közös gondolkodás, vita és cselekvési terv is segít.

    A műhelyre várjuk azokat, akik “csak” gondolkodnának saját lehetőségeiken, azokat akik új nézőpontot keresnek az (iskolai) partnerek megtalálásához, és persze azokat is, akik szívesen szerveznének hasonló műhelyeket saját közösségükben. 
    A programot nemcsak a könyvtárostanári szakma képviselőinek szerveztük: szívesen várjuk a többi, olvasásban érdekelt csoport képviselőit is: pl.: diákokat, szülőket, más szaktanárokat, más könyvtárosokat, civil közösségek koordinátorait). 
     

    A bélyeggyűjtésről fiataloknak és iskoláknak

    A MABÉOSZ Ifjúságért Szakosztálya széleskörű szolgáltatásokat nyújt:

    • szakkörök
    • napközis táborok
    • oktatási segédletek bélegyekről, postáról
    • pályázatok
    • programok
    • foglalkozások megrendelésre, bejelentkezésre a székházban és iskolai helyszínen is,

    Bővebben: https://www.mabeosz.hu/ifjusagert-szakosztaly

    Kiadványok

    Tagi ajándékpéldány

    • Az NKA támogatásával minden 2022-es egyesületi tag kap az alábbi kiadványunkból. Aki ezt még nem vette át, most akkor teheti meg, ha szándékát a jelentkezési lapon jelzi.
      • Dömsödy Andrea (szerk.): XXI. századi iskolai könyvtári terek. (Kis KTE könyvek, 12.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2022. 228 p. - (Első ízben a 2022-es ŐSZN-en az OSZK-ban lehetett átvenni)
    • Az EMMI támogatásával minden 2022-es egyesületi tag kap az alábbi kiadványunkból. Aki ezt még nem vette át, most akkor teheti meg, ha szándékát a jelentkezési lapon jelzi.
      • Dömsödy Andrea – Hidvégi Krisztina – Tóth Viktória – Cs. Bogyó Katalin: Információzz! De miért? Színes útmutató az információ és a könyvtárak használatához. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 223 p. (A kiadvány semmilyen formában nem kerül kereskedelmi forgalomba, így a rendezvényen sem kerül árusításra.)

    Amennyiben nem tud személyesen részt venni a rendezvényen, kérjen meg egy olyan kollégát az átvételre, akivel a találkozást meg tudja szervezni! Ebben az esetben az átvételi íven rögzítjük, hogy az Ön példányát ki vette át.

    Helyszínen megvásárolhatók

    A kiadványok tartalmáról honlapunkon tájékozódhat: https://portal.ktep.hu/_kiadvanyok

    • Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári projektek, programok. (Kis KTE könyvek 4.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2011, 254 p.  - a helyszínen: 2 500 Ft
    • Bogyó Katalin, Cs. - Dán Krisztina - Dömsödy Andrea: Útmutató a gyakorlóiskolák könyvtárainak szolgáltatásfejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 5.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012, 190 p. - a helyszínen: 2 500 Ft
    • Balogh Mihály: A magyar könyvtárostanárok egyesületi élete 1986-tól 2012-ig (Kis KTE könyvek, 6.), Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012 - a helyszínen: 1500 Ft
    • Barátné Hajdu Ágnes - Cs. Bogyó Katalin - Eigner Judit (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok. (Kis KTE könyvek, 7.), Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2013., 331 p. - a helyszínen: 3 000 Ft
    • Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2017, 294 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia (szerk.): Olvasás, élmény, könyvtár. Egy könyvtárostanári konferencia lenyomata. (Kis KTE könyvek, 10.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018. 182 p.  - a helyszínen: 3000 Ft
    • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia - Savanya Ildikó (szerk.): Iskolai könyvtárak a digitális műveltségért. Ötletek, foglalkozástervek, projektek karantén előtt, alatt, után. (Kis KTE könyvek, 11.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 380 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • Dömsödy Andrea (szerk.): XXI. századi iskolai könyvtári terek. (Kis KTE könyvek, 12.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2022. 228 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • IFLA Iskolai könyvtári útmutató. Bp., IFLA-KTE, 2016, 76 p. - a helyszínen: 1000 Ft
    • Dömsödy Andrea: A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018, 312 p., - a helyszínen: 3500 Ft

    Az együttműködés jegyében - Köteles példány az OSZK-nak és az OPKM-nek

    Kérjük a kollégákat, hogy intézményük saját kiadványait ellenőrizzék le, hogy az OSZK és az OPKM állományában elérhetők-e. Ha bizonytalan abban, hogy az adott könyvtárnak valóban nincs meg vagy illik-e gyűjtőkörébe, akkor egyeztessenek a kollégával!

    Egyéb információk: igazolás, tagi ügyintézés

    • A szakmai napról, továbbképzésként igazolást adunk.
      • Kérését kérjük, a regisztrációs adatlapon jelezze!
      • A szakmai programon való részvétel a 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről 5. § (3) d) alapján beszámítható a kötelező hét évenkénti pedagógus-továbbképzésbe.
    • A helyszínen lehetőség lesz KTE tagsági ügyek intézésére: a KTE-be való belépésre, tagság hosszabbítására, a 2023-as KTE tagdíj befizetésére.
      • A belépéshez és a tagság meghosszabbításához is új tagnyilvántartó lap szükséges. Ha ezt előre kitölti, akkor a helyszíni regisztráció gördülékenyebb lesz.
      • A belépésről és a tagdíjról bővebben: http://www.ktep.hu/tagnyilvantartas
      • Bár természetesen a helyszínen is lehet tagdíjat fizetni, a sorban állást és az adminisztrációt csökkenthetjük, ha átutalással kapjuk meg az összeget. Kérjük, hogy aki tudja, az több nappal a TSZN előtt utalja át tagdíjat, hogy a banki kimutatások alapján egyértelmű legyen a helyzet a regisztrációnál.
      • A gazdasági ügyek intézésére csak a reggeli regisztráció és a déli szünet idején lesz lehetőség, a szakmai programok alatt nem. 

    Beszámolók

    Fotók

    https://photos.app.goo.gl/aVSsnG3nhzU8KFSTA