Beküldő: admin | 2025. 02. 14., p – 07:17
2025-03-17

Budapest, MABÉOSZ székház

MIcsoda? Mesterséges intelligencia és könyvtárpedagógia a diákokért

A mesterséges intelligencia megjelenik a gyerekek, a fiatalok és a felnőttek életében egyaránt. A hírekben, a mindennapi tapasztalatokban és pedagógiai, módszertani dilemmaként is jelen van, Hatására a közbeszéd gyakran megkérdőjelezi a tudatos keresés, az alkotás, a könyvtárak létjogosultságát is. A könyvtárosoknak, könyvtárpedagógusoknak releváns és a közbeszédet is alakítani tudó válaszokat kell tudni adni a felmerülő kérdésekre, véleményekre. Ehhez foglalkoznunk kell az Ml-vel, de nem csak önmagában, hanem az információs műveltség szempontjából is. Újra kell gondolni a könyvtárhasználati tananyagot, a programjainkat, az üzeneteinket, Ehhez kellenek a szakmaközi alkalmak is, ahol a könyvtárostanárok, a gyerek- és ifjúsági könyvtárosokkal és a felnőttekkel foglalkozó közkönyvtárosokkal együtt kell gondolkodniuk, megosztani tapasztalataikat, gyakorlataikat.

Időpont: 2025. március 17., hétfő 10.00-16.00
Helyszín: Budapest, Magyar Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége székháza: 1064 Budapest, Vörösmarty u. 65.

Megközelítés:  Megközelítés a Nyugati pályaudvartól gyalog, vagy a 72 és 73-as, a Keleti pályaudvartól a 73-as trolibusszal.

Áttekintés

Részvétel

Program

8:30-9:50 Regisztráció  
8:30- 9:50 KTE tagi ügyintézés  
9:10-9:40 Könyvtárlátogatás, szakmai vezetés az Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége könyvtárában
(Jelentkezés a szakmai nap jelentkezési lapján.)
 
10:00-10:10 Köszöntők
Hagymássy Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete
 
10:10-10:50 Az MI világa: új készségek, új lehetőségek
Ujhelyi Adrienn PhD, szociálpszichológus, egyetemi docens, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Intézet

prezentáció

10:50-11:10

Villámelőadások
Pályázat alapján - lásd lentebb
1. KTE hétfő reggel 10.

videó

  2. Hol a helye az MI-nek a könyvtárhasználati tananyagban?Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar prezentáció
  3. Generatív AI és ChatGPT az iskolai könyvtárban - Egy villám- és egy kevésbé villámötletKámán Veronika, Óbudai Árpád Gimnázium

prezentáció

  4. Könyvtrailer-projekt - Varga Márta könyvtárostanár, Diadal Úti Általános Iskola, Budapest

videó

  5. Csak azért is iskolai könyvtár - Pataki Marianna könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium, Budapest

prezentáció

  6. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2024/2025. tanévi döntőjébe jutottak

videó

11:20-12:30 1. műhelyblokk
Részletek lentebb
M1. Mi és az MI újratöltve - Mesterséges intelligencia a könyvtárostanár munkájában - Iványiné
M2. Szép nap ez a mai, még 1,2,3,4,5 AI - Pataki
M3. Digi dili - Fegyverneki - Fenyvesi
M7. Profilozzunk együtt! -Dömsödy
 
     
12:30-13:30 Ebédszünet
(A KTE tagjainak és a FSZEK kollégáinak meleg ebédet biztosítunk. Bővebb információ lentebb.)
 
12:30-13:00 Könyvtárlátogatás, szakmai vezetés az Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége könyvtárában
(Jelentkezés a szakmai nap jelentkezési lapján.)
 
     
13:30-14:00 Így is lehet  - Könyvtárostanár vakrandi, aMI összehoz  
14:00-15:30

2. műhelyblokk
Részletek lentebb
M4. Gyakorlati felhasználási lehetőségek, ötletek a könyvtári foglalkozásokon - Prievara - Hagymássy
M5. A tudás és MI - Mészáros - Dömsödy
M6. Mi a lehetőségünk, ha a MI velünk? - Szabó - Hidvégi

 
15:30- Szabad reflexió  

Műhelyek

    M1. Mi és az MI újratöltve  - Mesterséges intelligencia a könyvtárostanár munkájában 11:00-

    Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Brenner János Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely

    Eszközigény: A résztvevőknél legyen okostelefon vagy tablet.

    M2. Szép nap ez a mai, még 1,2,3,4,5 AI 🤖 🎩 - 11:00-

    A mesterséges intelligenciát használó platformok gombamód szaporodnak, és nem könnyű eligazodni a nap mint nap felbukkanó új szolgáltatások között. De vajon hogyan segíthetnek ezek a könyvtári munkában?
    Ezen a workshopon megismerkedünk néhány praktikus AI-eszközzel, amelyek megkönnyíthetik a mindennapi feladatainkat.
    És ha már Jókai Mór 200. születésnapját ünnepeljük idén, miért ne néznénk meg, mire megyünk vele (és ő velünk) az AI világában?

    Műhelyvezető: Pataki Marianna könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium, Budapest

    Eszközigény: A résztvevőknek laptopot kell hozni.

    M3. Digi dili - 11:00-

    Hogyan szelídíthetjük a mesterséges intelligenciának nevezett zabolátlan vadlovat ténylegesen segítőkész táltossá?
    Mi a jó promt, miként tanítsuk az AI-t, hogy utána ő tudjon segíteni nekünk, eközben hogyan fejleszthetjük kritikai, mérlegelő gondolkodásunkat. Milyen hasznos AI alapú platformok léteznek?
    Vajon a web 2.0 a demokratikus szólásszabadságot vagy az intellektuális leépülést hozta el, milyen lehet majd a web 3.0 a jövő iskolájában?

    Műhelyvezetők:

    • Fegyverneki Gergő médiaértés-oktató, Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ
    • Fenyvesi Judit könyvtárostanár, Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium

    Eszközigény: A résztvevőknél legyen minimum okostelefon, de a tablet és a laptop is hasznos.

    M4. Gyakorlati felhasználási lehetőségek, ötletek a könyvtári foglalkozásokon 14:00-

    Műhelyvezetők:

    • Prievara Tibor
    • Hagymássy Krisztina könyvtárostanár, Veres Pálné Gimnázium, Budapest

    Eszközigény: A műhelyre regisztrálóknak laptopot kell hozni.

    M5. A tudás és MI - 14:00-

    Közös gondolkodás, esélyekről, társadalomról.

    MIlyen tudás(oka)t közvetít az iskola? Mi a viszonya a társadalmi kontextusnak és az iskolai tudásnak? Mennyibe közvetítenek más tudást az eltérő társadalmi osztályokat megcélzó iskolák? Mi a különbség ideológia és tudás között? Mit jelent az iskola ideológiaközvetító szerepe? Van-e nem hasznos vagy egyenesen negatív jellegű tudás az iskolai kurrikulumban? A technológia és különösen a mesterséges intelligencia milyen szerepet tölt be a tudásközvetítésben? Milyen társadalmi problémák vethetők fel az MI és tudás viszonyrendszerében? A tudásközvetítésnek ebben a részben új, komplex társadalmi és iskolai rendszerében milyen szerepe van a könyvtárostanároknak?  
    Ezekre  a kérdésekre keressük a választ a műhelyen, támaszkodva Mészáros György iskolakutatásaira és a résztvevők saját tapasztalataira.

    feladatElőzetes ajánlott olvasmány: Mészáros György: 4.10. Eltérő tudásszerkezetek. In: Mészáros György: „Jók leszünk!” – Hogyan formál társadalmi lénnyé az iskola? Összehasonlító kritikai etnográfia mindenkinek. Bp., ELTE PPK, 2024., 197-211. p., URL: https://www.eltereader.hu/media/2024/04/Meszaros-Gyorgy_Jok-leszunk_Bolyai-kutatas-eredmenyei-webre.pdf#page=198 Utolsó letöltés: 2025.03.06.

    Műhelyvezetők:

    • Mészáros György, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
    • Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára

    Eszközigény: A résztvevők hozzák magukkal saját tudásukat. Más eszközre nem lesz szükség.

    M6. Mi a lehetőségünk, ha a MI velünk? - 14:00-

    Hogyan használhatod rövid időn belül hatékonyan az MI-t? Saját igényeid szerint gyorsan elkészül a biztonsággal használható, ellenőrizhető és hiteles eredmény. Lehet szó  szöveg kivonatolásról, összehasonlításról, forrásfeldolgozásról vagy tudományos igényű keresésről. Amiről még szó lesz a fentieken kívül: 

    • hatékony marketing eszközök, és illusztrációk készítése a MI képgenerátorai segítségével
    • multikulturális nevelés, oktatás a nyelvi szakadékok áthidalása a MI segítségével

    Bemutatott anyagok:

    Műhelyvezetők:

    • Szabó Andrea könyvtáros, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
    • Hidvégi Krisztina könyvtárostanár, Kispesti Bolyai János Általános iskola

    Eszközigény: A résztvevők hozhatnak laptopot, de nem kötelező a részvételhez.

    M7. Profilozzunk együtt mesterséges intelligenciát használó diákokat! - 11.00-

    A Kis KTE könyvek 7. kötetében megjelent azonos című könyvtárhasználati ötlet kipróbálása, módszertani megbeszélése. Mit tehetünk, ha a tanulók MI-t használnak? Mire hívjuk fel a figyelmüket? A magasabb szintű információs műveltség miben segít? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ.

    Műhelyvezető: Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára

    Eszközigény: A műhelyen nem használunk technikai eszközt.

    Háttéranyagok:

    • feladatmódszertani leírás: Dömsödy Andrea: Profilozzunk együtt mesterséges intelligenciát használó diákokat! In: Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Információztass! De hogyan? Módszertani kézikönyv az információs műveltség fejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 13.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2024. 106-111. p.
    • feladatmintaszövegek: Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a könyvtárhasználó-képzést?

    Villámelőadás - pályázat

    A Könyvtárostanárok Egyesülete 2025-ös Tavaszi Szakmai Napján is szervez villámelőadást (teachmeetet). Erre bárki jelentkezhet, aki a könyvtáros közösség számára szeretné bemutatni egy, az iskolai vagy más könyvtárak mesterséges intelligenciához kapcsolódó tevékenységét, próbálkozását, ötletlét, problémafelvetését.

    A villámelőadás, teachmeet célja egy téma rövid bemutatása. Ennek során az előadók nemcsak a téma jelentőségére hívják fel a figyelmet, hanem a bemutatandó jó gyakorlat vagy ötlet lényegi elemeit megismertetik, tömören összefoglalják.

    Téma

    Ebben az évben a könyvtárak mesterséges intelligenciához való kapcsolódási lehetőségei a téma. Lehet ez a könyvtárhasználati tananyagba való beemelés, a könyvtári munka támogatása, a könyvtárpedagógiai munka támogatása, az iskola pedagógusainak támogatása, társadalmi kérdésekre való könyvtári, könyvtárpedagógiai válasz, de lehet problémafelvetés, megoldandó iskolai helyzet bemutatása.

    Forma

    • 3 perc - szigorúan,
    • prezentáció használható,
    • handout ("szórólap") osztható,
    • előzetesen felvett videó is küldhető,
    • az előadások felvételre kerülnek, melyet a KTE videócsatornáján közzéteszünk (vágás kérhető, a hozzájárulás közzététel előtt vagy utólag visszavonható),
    • a villámelőadások után lehetőséget biztosítunk az érdeklődőkkel való kötetlen beszélgetésre.

    Ha úgy érzi nincs gyakorlata az előadásban, egy jó gyakorlat bemutatásában, egy absztrakt leírásában, segítünk. Kérjen szóbeli konzultációt és/vagy pályázatának és a későbbiekben bemutatandó villámelőadásának előzetes átnézését, ahhoz kapcsolódó tanácsokat! Írjon a KTE e-mail címére!

    Jelentkezési, pályázati felület: https://portal.ktep.hu/TSZNvillam2025paly

    Jelentkezési határidő: 2025. március 9.

    Ebédlehetőség

    Azoknak a KTE tagoknak, akiknek 2025-ös tagsága 2025. március 10-ig rendezve lesz (belépési nyilatkozat + tagdíj befizetése), és a FSZEK munkatársaink a támogatási forrásból meleg ebédet biztosítunk a helyszínen. A lehetőséget a 2025. március 10-ig leadott jelentkezések esetén tudjuk biztosítani. Az igényt a jelentkezési lapon jelölni kell.  

    Kiadványok

    KTE tagi ajándékpéldány

    • Ha bármilyen más korábbi évi tagsághoz kapcsolódó kiadványt nem vett még át, akkor azt jelezze a jelentkezési lap megjegyzés rovatában!
    • Amennyiben nem tud személyesen részt venni a rendezvényen, kérjen meg egy olyan kollégát az átvételre, akivel a találkozást meg tudja szervezni! Ebben az esetben az átvételi íven rögzítjük, hogy az Ön példányát ki vette át.

    Helyszínen megvásárolhatók

    A kiadványok tartalmáról honlapunkon tájékozódhat: https://portal.ktep.hu/_kiadvanyok

    • Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári projektek, programok. (Kis KTE könyvek 4.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2011, 254 p.  - a helyszínen: 2 500 Ft
    • Bogyó Katalin, Cs. - Dán Krisztina - Dömsödy Andrea: Útmutató a gyakorlóiskolák könyvtárainak szolgáltatásfejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 5.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012, 190 p. - a helyszínen: 2 500 Ft
    • Balogh Mihály: A magyar könyvtárostanárok egyesületi élete 1986-tól 2012-ig (Kis KTE könyvek, 6.), Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012 - a helyszínen: 1500 Ft
    • Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2017, 294 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia (szerk.): Olvasás, élmény, könyvtár. Egy könyvtárostanári konferencia lenyomata. (Kis KTE könyvek, 10.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018. 182 p.  - a helyszínen: 3000 Ft
    • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia - Savanya Ildikó (szerk.): Iskolai könyvtárak a digitális műveltségért. Ötletek, foglalkozástervek, projektek karantén előtt, alatt, után. (Kis KTE könyvek, 11.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 380 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • Dömsödy Andrea (szerk.): XXI. századi iskolai könyvtári terek. (Kis KTE könyvek, 12.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2022. 228 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Információztass! De hogyan? Módszertani kézikönyv az információs műveltség fejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 13.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2024. 269 p. - a helyszínen: 3500 Ft
    • IFLA Iskolai könyvtári útmutató. Bp., IFLA-KTE, 2016, 76 p. - a helyszínen: 1000 Ft
    • Dömsödy Andrea: A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018, 312 p., - a helyszínen: 3500 Ft

    Az együttműködés jegyében - Köteles példány az OSZK-nak és az OPKM-nek

    Kérjük a kollégákat, hogy intézményük saját kiadványait ellenőrizzék le, hogy az OSZK és az OPKM állományában elérhetők-e. Ha bizonytalan abban, hogy az adott könyvtárnak valóban nincs meg vagy illik-e gyűjtőkörébe, akkor egyeztessenek a kollégával!

    Egyéb információk: igazolás, tagi ügyintézés

    • A szakmai napról, továbbképzésként igazolást adunk.
      • Kérését kérjük, a regisztrációs adatlapon jelezze!
      • A szakmai programon való részvétel továbbképzésként való elszámolásának jogszabályi háttere megszűnt.
    • A helyszínen lehetőség lesz KTE tagsági ügyek intézésére: a KTE-be való belépésre, tagság hosszabbítására, a 2025-ös KTE tagdíj befizetésére.
      • A belépéshez és a tagság meghosszabbításához is új tagnyilvántartó lap szükséges. Ha ezt előre kitölti, akkor a helyszíni regisztráció gördülékenyebb lesz.
      • A belépésről és a tagdíjról bővebben: http://www.ktep.hu/tagnyilvantartas
      • Bár természetesen a helyszínen is lehet tagdíjat fizetni, a sorban állást és az adminisztrációt csökkenthetjük, ha átutalással kapjuk meg az összeget. Kérjük, hogy aki tudja, az több nappal a TSZN előtt utalja át tagdíjat, hogy a banki kimutatások alapján egyértelmű legyen a helyzet a regisztrációnál.
      • A gazdasági ügyek intézésére csak a reggeli regisztráció és a déli szünet idején lesz lehetőség, a szakmai programok alatt nem. 

    Beszámolók

     Támogató

    NKA logo

    Nemzeti Kulturális Alap