Budapest, MABÉOSZ székház
MIcsoda? Mesterséges intelligencia és könyvtárpedagógia a diákokért
A mesterséges intelligencia megjelenik a gyerekek, a fiatalok és a felnőttek életében egyaránt. A hírekben, a mindennapi tapasztalatokban és pedagógiai, módszertani dilemmaként is jelen van, Hatására a közbeszéd gyakran megkérdőjelezi a tudatos keresés, az alkotás, a könyvtárak létjogosultságát is. A könyvtárosoknak, könyvtárpedagógusoknak releváns és a közbeszédet is alakítani tudó válaszokat kell tudni adni a felmerülő kérdésekre, véleményekre. Ehhez foglalkoznunk kell az Ml-vel, de nem csak önmagában, hanem az információs műveltség szempontjából is. Újra kell gondolni a könyvtárhasználati tananyagot, a programjainkat, az üzeneteinket, Ehhez kellenek a szakmaközi alkalmak is, ahol a könyvtárostanárok, a gyerek- és ifjúsági könyvtárosokkal és a felnőttekkel foglalkozó közkönyvtárosokkal együtt kell gondolkodniuk, megosztani tapasztalataikat, gyakorlataikat.
Időpont: 2025. március 17., hétfő 10.00-16.00
Helyszín: Budapest, Magyar Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége székháza: 1064 Budapest, Vörösmarty u. 65.
Megközelítés: Megközelítés a Nyugati pályaudvartól gyalog, vagy a 72 és 73-as, a Keleti pályaudvartól a 73-as trolibusszal.
Áttekintés
- Részvétel - jelenlétiben vagy online
- Program
- Műhelyek
- Villámelőadás - pályázat
- Ebédlehetőség
- Kiadványok
- Egyéb információk: igazolás, tagi ügyintézés
- Beszámolók
- Támogató
Részvétel
- A részvétel minden érdeklődőnek ingyenes.
- Túljelentkezés esetén előnyben részesítjük a KTE, az MKE tagokat és a FSZEK dolgozókat.
- Jelentkezési felület: https://portal.ktep.hu/form/jelentkezes-a-kte-tszn2025-re
-
Online közvetítés
A program délelőtti plenáris szakaszát, 10:00-11:10-ig online közvetítjük.
Program
8:30-9:50 | Regisztráció | |
8:30- 9:50 | KTE tagi ügyintézés | |
9:10-9:40 | Könyvtárlátogatás, szakmai vezetés az Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége könyvtárában (Jelentkezés a szakmai nap jelentkezési lapján.) |
|
10:00-10:10 | Köszöntők Hagymássy Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete |
|
10:10-10:50 | Az MI világa: új készségek, új lehetőségek Ujhelyi Adrienn PhD, szociálpszichológus, egyetemi docens, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Intézet |
|
10:50-11:10 |
Villámelőadások |
|
2. Hol a helye az MI-nek a könyvtárhasználati tananyagban? - Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar | ![]() |
|
3. Generatív AI és ChatGPT az iskolai könyvtárban - Egy villám- és egy kevésbé villámötlet - Kámán Veronika, Óbudai Árpád Gimnázium | ||
4. Könyvtrailer-projekt - Varga Márta könyvtárostanár, Diadal Úti Általános Iskola, Budapest | ||
5. Csak azért is iskolai könyvtár - Pataki Marianna könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium, Budapest | ||
6. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2024/2025. tanévi döntőjébe jutottak | ||
11:20-12:30 | 1. műhelyblokk Részletek lentebb M1. Mi és az MI újratöltve - Mesterséges intelligencia a könyvtárostanár munkájában - Iványiné M2. Szép nap ez a mai, még 1,2,3,4,5 AI - Pataki M3. Digi dili - Fegyverneki - Fenyvesi M7. Profilozzunk együtt! -Dömsödy |
|
12:30-13:30 | Ebédszünet (A KTE tagjainak és a FSZEK kollégáinak meleg ebédet biztosítunk. Bővebb információ lentebb.) |
|
12:30-13:00 | Könyvtárlátogatás, szakmai vezetés az Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége könyvtárában (Jelentkezés a szakmai nap jelentkezési lapján.) |
|
13:30-14:00 | Így is lehet - Könyvtárostanár vakrandi, aMI összehoz | |
14:00-15:30 |
2. műhelyblokk |
|
15:30- | Szabad reflexió |
Műhelyek
M1. Mi és az MI újratöltve - Mesterséges intelligencia a könyvtárostanár munkájában 11:00-
Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Brenner János Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely
Eszközigény: A résztvevőknél legyen okostelefon vagy tablet.
M2. Szép nap ez a mai, még 1,2,3,4,5 AI
- 11:00-
A mesterséges intelligenciát használó platformok gombamód szaporodnak, és nem könnyű eligazodni a nap mint nap felbukkanó új szolgáltatások között. De vajon hogyan segíthetnek ezek a könyvtári munkában?
Ezen a workshopon megismerkedünk néhány praktikus AI-eszközzel, amelyek megkönnyíthetik a mindennapi feladatainkat.
És ha már Jókai Mór 200. születésnapját ünnepeljük idén, miért ne néznénk meg, mire megyünk vele (és ő velünk) az AI világában?
Műhelyvezető: Pataki Marianna könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium, Budapest
Eszközigény: A résztvevőknek laptopot kell hozni.
M3. Digi dili - 11:00-
Hogyan szelídíthetjük a mesterséges intelligenciának nevezett zabolátlan vadlovat ténylegesen segítőkész táltossá?
Mi a jó promt, miként tanítsuk az AI-t, hogy utána ő tudjon segíteni nekünk, eközben hogyan fejleszthetjük kritikai, mérlegelő gondolkodásunkat. Milyen hasznos AI alapú platformok léteznek?
Vajon a web 2.0 a demokratikus szólásszabadságot vagy az intellektuális leépülést hozta el, milyen lehet majd a web 3.0 a jövő iskolájában?
Műhelyvezetők:
- Fegyverneki Gergő médiaértés-oktató, Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ
- Fenyvesi Judit könyvtárostanár, Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
Eszközigény: A résztvevőknél legyen minimum okostelefon, de a tablet és a laptop is hasznos.
M4. Gyakorlati felhasználási lehetőségek, ötletek a könyvtári foglalkozásokon 14:00-
Műhelyvezetők:
- Prievara Tibor
- Hagymássy Krisztina könyvtárostanár, Veres Pálné Gimnázium, Budapest
Eszközigény: A műhelyre regisztrálóknak laptopot kell hozni.
M5. A tudás és MI - 14:00-
Közös gondolkodás, esélyekről, társadalomról.
MIlyen tudás(oka)t közvetít az iskola? Mi a viszonya a társadalmi kontextusnak és az iskolai tudásnak? Mennyibe közvetítenek más tudást az eltérő társadalmi osztályokat megcélzó iskolák? Mi a különbség ideológia és tudás között? Mit jelent az iskola ideológiaközvetító szerepe? Van-e nem hasznos vagy egyenesen negatív jellegű tudás az iskolai kurrikulumban? A technológia és különösen a mesterséges intelligencia milyen szerepet tölt be a tudásközvetítésben? Milyen társadalmi problémák vethetők fel az MI és tudás viszonyrendszerében? A tudásközvetítésnek ebben a részben új, komplex társadalmi és iskolai rendszerében milyen szerepe van a könyvtárostanároknak?
Ezekre a kérdésekre keressük a választ a műhelyen, támaszkodva Mészáros György iskolakutatásaira és a résztvevők saját tapasztalataira.
Előzetes ajánlott olvasmány: Mészáros György: 4.10. Eltérő tudásszerkezetek. In: Mészáros György: „Jók leszünk!” – Hogyan formál társadalmi lénnyé az iskola? Összehasonlító kritikai etnográfia mindenkinek. Bp., ELTE PPK, 2024., 197-211. p., URL: https://www.eltereader.hu/media/2024/04/Meszaros-Gyorgy_Jok-leszunk_Bolyai-kutatas-eredmenyei-webre.pdf#page=198 Utolsó letöltés: 2025.03.06.
Műhelyvezetők:
- Mészáros György, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára
Eszközigény: A résztvevők hozzák magukkal saját tudásukat. Más eszközre nem lesz szükség.
M6. Mi a lehetőségünk, ha a MI velünk? - 14:00-
Hogyan használhatod rövid időn belül hatékonyan az MI-t? Saját igényeid szerint gyorsan elkészül a biztonsággal használható, ellenőrizhető és hiteles eredmény. Lehet szó szöveg kivonatolásról, összehasonlításról, forrásfeldolgozásról vagy tudományos igényű keresésről. Amiről még szó lesz a fentieken kívül:
- hatékony marketing eszközök, és illusztrációk készítése a MI képgenerátorai segítségével
- multikulturális nevelés, oktatás a nyelvi szakadékok áthidalása a MI segítségével
Bemutatott anyagok:
Műhelyvezetők:
- Szabó Andrea könyvtáros, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
- Hidvégi Krisztina könyvtárostanár, Kispesti Bolyai János Általános iskola
Eszközigény: A résztvevők hozhatnak laptopot, de nem kötelező a részvételhez.
M7. Profilozzunk együtt mesterséges intelligenciát használó diákokat! - 11.00-
A Kis KTE könyvek 7. kötetében megjelent azonos című könyvtárhasználati ötlet kipróbálása, módszertani megbeszélése. Mit tehetünk, ha a tanulók MI-t használnak? Mire hívjuk fel a figyelmüket? A magasabb szintű információs műveltség miben segít? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára
Eszközigény: A műhelyen nem használunk technikai eszközt.
Háttéranyagok:
módszertani leírás: Dömsödy Andrea: Profilozzunk együtt mesterséges intelligenciát használó diákokat! In: Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Információztass! De hogyan? Módszertani kézikönyv az információs műveltség fejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 13.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2024. 106-111. p.
mintaszövegek: Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a könyvtárhasználó-képzést?
Villámelőadás - pályázat
A Könyvtárostanárok Egyesülete 2025-ös Tavaszi Szakmai Napján is szervez villámelőadást (teachmeetet). Erre bárki jelentkezhet, aki a könyvtáros közösség számára szeretné bemutatni egy, az iskolai vagy más könyvtárak mesterséges intelligenciához kapcsolódó tevékenységét, próbálkozását, ötletlét, problémafelvetését.
A villámelőadás, teachmeet célja egy téma rövid bemutatása. Ennek során az előadók nemcsak a téma jelentőségére hívják fel a figyelmet, hanem a bemutatandó jó gyakorlat vagy ötlet lényegi elemeit megismertetik, tömören összefoglalják.
Téma
Ebben az évben a könyvtárak mesterséges intelligenciához való kapcsolódási lehetőségei a téma. Lehet ez a könyvtárhasználati tananyagba való beemelés, a könyvtári munka támogatása, a könyvtárpedagógiai munka támogatása, az iskola pedagógusainak támogatása, társadalmi kérdésekre való könyvtári, könyvtárpedagógiai válasz, de lehet problémafelvetés, megoldandó iskolai helyzet bemutatása.
Forma
- 3 perc - szigorúan,
- prezentáció használható,
- handout ("szórólap") osztható,
- előzetesen felvett videó is küldhető,
- az előadások felvételre kerülnek, melyet a KTE videócsatornáján közzéteszünk (vágás kérhető, a hozzájárulás közzététel előtt vagy utólag visszavonható),
- a villámelőadások után lehetőséget biztosítunk az érdeklődőkkel való kötetlen beszélgetésre.
Ha úgy érzi nincs gyakorlata az előadásban, egy jó gyakorlat bemutatásában, egy absztrakt leírásában, segítünk. Kérjen szóbeli konzultációt és/vagy pályázatának és a későbbiekben bemutatandó villámelőadásának előzetes átnézését, ahhoz kapcsolódó tanácsokat! Írjon a KTE e-mail címére!
Jelentkezési, pályázati felület: https://portal.ktep.hu/TSZNvillam2025paly
Jelentkezési határidő: 2025. március 9.
Ebédlehetőség
Azoknak a KTE tagoknak, akiknek 2025-ös tagsága 2025. március 10-ig rendezve lesz (belépési nyilatkozat + tagdíj befizetése), és a FSZEK munkatársaink a támogatási forrásból meleg ebédet biztosítunk a helyszínen. A lehetőséget a 2025. március 10-ig leadott jelentkezések esetén tudjuk biztosítani. Az igényt a jelentkezési lapon jelölni kell.
Kiadványok
KTE tagi ajándékpéldány
- Ha bármilyen más korábbi évi tagsághoz kapcsolódó kiadványt nem vett még át, akkor azt jelezze a jelentkezési lap megjegyzés rovatában!
- Amennyiben nem tud személyesen részt venni a rendezvényen, kérjen meg egy olyan kollégát az átvételre, akivel a találkozást meg tudja szervezni! Ebben az esetben az átvételi íven rögzítjük, hogy az Ön példányát ki vette át.
Helyszínen megvásárolhatók
A kiadványok tartalmáról honlapunkon tájékozódhat: https://portal.ktep.hu/_kiadvanyok
- Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári projektek, programok. (Kis KTE könyvek 4.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2011, 254 p. - a helyszínen: 2 500 Ft
- Bogyó Katalin, Cs. - Dán Krisztina - Dömsödy Andrea: Útmutató a gyakorlóiskolák könyvtárainak szolgáltatásfejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 5.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012, 190 p. - a helyszínen: 2 500 Ft
- Balogh Mihály: A magyar könyvtárostanárok egyesületi élete 1986-tól 2012-ig (Kis KTE könyvek, 6.), Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012 - a helyszínen: 1500 Ft
- Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2017, 294 p. - a helyszínen: 3500 Ft
- Dömsödy Andrea - Németh Szilvia (szerk.): Olvasás, élmény, könyvtár. Egy könyvtárostanári konferencia lenyomata. (Kis KTE könyvek, 10.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018. 182 p. - a helyszínen: 3000 Ft
- Dömsödy Andrea - Németh Szilvia - Savanya Ildikó (szerk.): Iskolai könyvtárak a digitális műveltségért. Ötletek, foglalkozástervek, projektek karantén előtt, alatt, után. (Kis KTE könyvek, 11.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 380 p. - a helyszínen: 3500 Ft
- Dömsödy Andrea (szerk.): XXI. századi iskolai könyvtári terek. (Kis KTE könyvek, 12.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2022. 228 p. - a helyszínen: 3500 Ft
- Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Információztass! De hogyan? Módszertani kézikönyv az információs műveltség fejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 13.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2024. 269 p. - a helyszínen: 3500 Ft
- IFLA Iskolai könyvtári útmutató. Bp., IFLA-KTE, 2016, 76 p. - a helyszínen: 1000 Ft
- Dömsödy Andrea: A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018, 312 p., - a helyszínen: 3500 Ft
Az együttműködés jegyében - Köteles példány az OSZK-nak és az OPKM-nek
Kérjük a kollégákat, hogy intézményük saját kiadványait ellenőrizzék le, hogy az OSZK és az OPKM állományában elérhetők-e. Ha bizonytalan abban, hogy az adott könyvtárnak valóban nincs meg vagy illik-e gyűjtőkörébe, akkor egyeztessenek a kollégával!
- OSZK: Kaposváriné Dányi Éva, Gyarapítási és Állomány-nyilvántartó Osztály, Telefonszám: 224-3750, E-mail: danyi.eva@oszk.hu
- OPKM: Malatinszki Viktória, Tel.: 323-5527, E-mail: Malatinszki.Viktoria@opkm.hu
Egyéb információk: igazolás, tagi ügyintézés
- A szakmai napról, továbbképzésként igazolást adunk.
- Kérését kérjük, a regisztrációs adatlapon jelezze!
- A szakmai programon való részvétel továbbképzésként való elszámolásának jogszabályi háttere megszűnt.
- A helyszínen lehetőség lesz KTE tagsági ügyek intézésére: a KTE-be való belépésre, tagság hosszabbítására, a 2025-ös KTE tagdíj befizetésére.
- A belépéshez és a tagság meghosszabbításához is új tagnyilvántartó lap szükséges. Ha ezt előre kitölti, akkor a helyszíni regisztráció gördülékenyebb lesz.
- A belépésről és a tagdíjról bővebben: http://www.ktep.hu/tagnyilvantartas
- Bár természetesen a helyszínen is lehet tagdíjat fizetni, a sorban állást és az adminisztrációt csökkenthetjük, ha átutalással kapjuk meg az összeget. Kérjük, hogy aki tudja, az több nappal a TSZN előtt utalja át tagdíjat, hogy a banki kimutatások alapján egyértelmű legyen a helyzet a regisztrációnál.
- A gazdasági ügyek intézésére csak a reggeli regisztráció és a déli szünet idején lesz lehetőség, a szakmai programok alatt nem.
Beszámolók
Támogató
Nemzeti Kulturális Alap