logo
2021-07-07

Budapest - online

Helyismeret és oktatás. KTE programok az LII. MKE Vándorgyűlésen

A magyar könyvtáros szakma éves vándorgyűlését hagyományosan a Magyar Könyvtárosok Egyesülete szervezi. A nagyszabású program keretében minden könyvtáros kolléga megtalálhatja a számára érdekes programokat szűkebb és tágabb szakmájának területeiről. Minden iskolai könyvtárban, iskolai könyvtárakért dolgozó kollégának ajánljuk a teljes programkínálat átböngészését.

A Könyvtárostanárok Egyesülete több partnerrel összefogva különféle részprogramokat szervez a vándorgyűlés keretében. Ezen az oldalon ezeket mutatjuk be összegyűjtve.

A vándorgyűlés központi honlapja: https://vandorgyules.oszk.hu/ Ahol elérhető: a teljes program és a jelentkezési felület

Részletek folyamatosan...

0. nap: 2021. július 7. szerda

Helyismereti séták az OPKM kollégáival

A jelentkezni közvetlenül az OPKM munkatársainál kell: a muzeum@opkm.hu címen vagy a +36 1 323 5513-as telefonszámon. (és nem a vándorgyűlés központi regisztrációja során)

1. A Pál utcai fiúk. A regény és Molnár Ferenc nyomában, ferencvárosi, józsefvárosi kalandozás a múltban

Időpont: 9.00-12.00
Indulás: Pollack Mihály tér
Érkezés: Füvészkert

Sétavezetőink:
Arany Katalin, az OPKM múzeumpedagógusa
Pifkó Dániel, az OPKM muzeológusa, botanikus

Maximum létszám: 15 fő.

A sétáról bővebben az OPKM honlapján: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=556

2. Sétáljanak velünk a tisztviselőtelepen! Ismerjék meg a „legintelligensebb falu” történetét!

Időpont1: 10.00-12.00
Időpont2: 18.00-20.00
Indulás: Könyves Kálmán krt 40.
Érkezés: Szenes Iván tér

Sétavezető: Bányai Tamás, az OPKM múzeumpedagógusa

Maximum létszám: 15 fő. 

A sétáról bővebben az OPKM honlapján: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=555

Közelítés egy iskolai könyvtárba

Látogassunk el a Veres Pálné Gimnázium könyvtárába!

Online látogatás egy nagy múltú fővárosi iskolai könyvtárba.

A Veres Pálné Gimnáziumnak alapítása óta, vagyis 1869 óta van könyvtára. Az iskolai könyvtár 2012-ben felvette Ugrin Gáborné nevét, aki egykor könyvtárostanára volt. A ma már 152 éves iskolai könyvtárat viszont rajta kívül sok más neves szakember gondozta. Többek között a kezdeti időkben pedagógusok: Schmidt Mária, Thott Rezső, Laczkó Géza. Majd később már szakképzett könyvtárostanárok emelték a könyvtárpedagógiai munka színvonalát iskolán belül és kívül: Kamarás Istvánné, Ugrin Gáborné, Gráberné Bősze Klára, Hock Zsuzsanna. De a használó diákok között is találhatunk ismert szakmabelieket, többek között: Celler Zsuzsanna, Károlyi Ágnes, Balogh Ferencné és Ugrin Gáborné.

E könyvtár falai között született meg az elhatározás, hogy az MKE részeként megalakuljon a mai KTE elődje az Iskolai Könyvtárosok Szekciója.

A könyvtár állománya jelenleg 30 ezer dokumentum. Erre és az online forrásokra építve zajlik az információs igények kiszolgálása és a könyvtárpedagógiai munka.

A program alatt folyamatos élő kommunikációt biztosítunk. Lehet kérdezni és válaszolni írásan és szóban.

Akik az iskolát és könyvtárát bemutatják:

  • Korompay Bálint igazgató

  • Cserlakiné Hagymássy Krisztina könyvtárostanár

  • Murányi Adrienn könyvtárostanár

  • Gráberné Bősze Klára ny. könyvtárostanár, iskolatörténész, bibliográfus

Időpont: 2021. július 7. 14.00-15.00

Jelentkezés:

Bővebb információk a könyvtárról:

A Közelítés közvetítéssorozat korábbi részei videócsatornánkon érhetők el: https://www.youtube.com/watch?v=PNIitDNrLes&list=PLfuD2X8yRJgku89GxSh1VwEhf_HU0WeFC

 

prezentációA látogatás közben bemutatott prezentáció online vetíthetően

prezentáció A látogatásközben bemutatott prezentáció pdf-ben

VPG könyvtár

1. nap: 2021. július 8. csütörtök

 

2. nap: 2021. július 9. péntek

Helyismereti Könyvtárosok Szervezete és a Könyvtárostanárok Egyesülete közös szekciója

Helyszín: Online tér, MS Teams program
Jelentkezés: A vándorgyűlés központi regisztrációs felületén

13.00- Köszöntők
Mennyeiné Várszegi Judit a MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezete elnöke
Simon Krisztina a Könyvtárostanárok Egyesülete elnöke
 
13.05-13.45 Helytörténet, családtörténet, iskolatörténet az oktatásban
Miklósi László pedagógus, a Történelemtanárok Egyletének elnöke

Miként kapcsolódhat a családtörténet egy tanórához? 
Mi lehet a könyvtár(os) szerepe a helytörténet és a családtörténet megismertetésében? 
Milyen források segíthetik ezt a munkát?
Szélmalomharc vagy szakmai evidencia, hogy ezekkel a kérdésekkel foglalkoznunk kell?

 
13.50-14.10 Szombat(hely)történet játékosan, avagy hogyan legyünk trendik
Szalainé Bodor Edit, Berzsenyi Dániel Könyvtár,  igazgató-helyettes, helyismereti gyűjteményvezető

A Szombathelyi Elsők címet viselő helytörténeti foglalkozás 2010-ben debütált. A több témát felölelő, kezdetben középiskolásoknak készült előadás napjainkban már általános iskolásoknak és felnőtteknek is szól. A „kor vívmányait” beépítve interaktív elemekkel bővült, majd egy mesterpedagógiai program keretében az egyes tematikák külön is kidolgozásra kerültek. Három éve, a könyvtári éjszaka keretében vetélkedő lett belőle, majd kvíz és activity, 2020-ban pedig elektronikus tananyagként vált mindenki számára online elérhetővé. Előadásomban azt mutatom be, hogyan változott az elmúlt tíz évben az előadás struktúrája az új elvárásoknak megfelelően, hogyan lett újra és újra trendibb, a célközönséget könnyebben megszólító.

prezentáció

14.15-14.30 Digitális helyismereti gyűjtemények kapcsolódási lehetőségei az oktatáshoz
Szűts Etele, Forum Hungaricum Nonprofit Kft. Digitálisarchívum-fejlesztési Osztály, osztályvezető

A helyismereti gyűjtemények, adott földrajzi egységek, települések mentén gyűjtik a magyar és a magyarországi nemzetiségek kulturális örökségi elemeit.
Az ilyen típusú gyűjtemények az egyediségük kapcsán kiemelt figyelmet kapnak a hazai közgyűjteményi és közművelődési digitalizációban. A digitális helyismereti gyűjtemények online elérhetővé válásával a szakemberek egyik újabb feladata, hogy - Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájával (DOS) összhangban - feltérképezzék az oktatáshoz való kapcsolódási lehetőségeket.

prezentáció

14.35-14.50

Az iskolai könyvtár története, mint kor - és helytörténeti dokumentum
Szakmári Klára, ny.könyvtárostanár

Gondolatok, kérdések és válaszok (?) egy 2021-ben megjelent iskolai könyvtártörténeti kötet kapcsán: https://mek.oszk.hu/21600/21669/
Miért és hogyan íródhat meg egy iskolai könyvtár története, és milyen érdekességekre lelhetünk? Ebben az esetben is igaz: nem elég gyűjteni a dokumentumokat, információkat, mert megfelelő feltárás, válogatás  és szolgáltatás nélkül "csak" egy szekrény káoszt láthatunk! Milyen összefüggéseket fedezhetünk fel az iskola története és könyvtárának története között? Milyen hatása van/lehet a jogi szabályozásnak? Miken múlhat  egy iskolai könyvtár pezsgő élete? Milyen információkkal szolgálhat egy iskolatörténeti gyűjtemény? Miért lehetnek fontosak a mikrotörténelmek?

prezentáció

14.55-16.00 Könyvtár és iskola együttműködési lehetőségei és korlátai egy helyismereti program megvalósításában
Műhelymunka

Tóth Viktória, Budapest IX, Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium, könyvtárostanár, szaktanácsadó
Dömsödy Andrea, Könyvtárostanárok Egyesülete alelnöke

A műhely során egy konkrét helyismereti projektötletből kiindulva homogén majd heterogén csoportokban közösen gondolkodunk arról, hogy hogyan lehet a diákok, a tanulás érdekében a könyvtári és az iskolai szempontokat, lehetőségeket összhangba hozni.

munkatankönyv

     

 

Beszámolók

Fotók

A Pal utcai fiuk seta fotója VPG könyvtár Tisztviselőtelep

A teljes fotóalbum itt érhető el: https://photos.app.goo.gl/AcPPKgozdXnPr9Qr8