2022-11-29

Budapest, OSZK

KTE logo

                oszk logo

Rendezvényünk 111 jelenléti és 11 online résztvevővel sikeresen lezajlott. A kapcsolódó szakmai anyagokat és fotókat folyamatosan tesszük közzé.

***

A 25 éves Könyvtárostanárok Egyesülete és a 220 éves Országos Széchényi Könyvtár sok szeretettel vár minden könyvtárost közös szakmai napjára, hogy együtt gondolkodjunk az olvasásfejlesztés könyvtári lehetőségein.

Legyenek a különbözőségeink az új erősségeink!

A program során többféle könyvtártípus és az iskolai könyvtárak együttműködési lehetőségei kerülnek előtérbe.

A program részleteit folyamatosan jelenítjük meg.

Részvétel

  • A részvétel minden érdeklődőnek ingyenes.
  • A helyszín befogadóképessége 150 fő részvételét teszi lehetővé.
    • A jelentkezés lezárultával minden jelentkezőnek értesítést küldünk a megadott e-mail címére. 
  • Jelentkezési határidő: 2022. november 27.
    • Vannak még szabad helyek, fogadunk még jelentkezést!
  • Jelentkezési felület: https://portal.ktep.hu/jel_oszn2022

Online közvetítés

A program plenáris szakaszait (10.00-12.05 és 15.10-16.00) élőben közvetítjük a FreeConferenceCall videókonferencia szoftveren keresztül.

Csatlakozási link: _

prezentációs FCC útmutató

prezentáció formájú résztvevői útmutató

videós FCC útmutató

videós résztvevői útmutató

 

Program

8.00-10.00

Regisztráció

  • OSZK kísérőprogramok
  • Könyvárusítás, tagi ügyintézés
 
10.00-10.15 Megnyitó
  • Cserlakiné Hagymássy Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete
  • Rózsa Dávid főigazgató, Országos Széchényi Könyvtár
 
10.15-10.30 Iskolai könyvtári közéleti sajtódíj - díjátadó
A nyertes publikáció bemutatása
 
10.30-11.00 Az olvasáskutatás eredményei és a könyvtár(os)i munka
Gombos Péter olvasáskutató, MATE Neveléstudományi Intézet, Magyar Olvasástársaság (HUNRA)

 

11.00-11.30 Trendek, könyvtár, olvasásnépszerűsítés hazai és külföldi kitekintésben
Gerencsér Judit főigazgató-helyettes, Országos Széchényi Könyvtár
prezentáció
11.30-11.45 Kérdések-válaszok  
11.45-11.50 Iskolai könyvtári terek az olvasásért. Kis KTE könyvek 12. könyvbemutató
Dömsödy Andrea könyvtáros, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára

prezentáció

11.50-12.05 Könyvtárak együtt az olvasásért - de hogyan?
Villámelőadások többféle könyvtártípusra - bemutatkoznak a műhelyek
5x3 perc
 
12.05-13.05 Szünet
  • Pogácsa, kávé
  • OSZK kísérőprogramok
  • Kérdezd az építészt és az építő könyvtárost! World café - egy külön asztal pogácsával és a Kis KTE könyvek 12. szerzőivel
  • Vetítés
 
13.05-15.00 Műhelyek
5 szekcióban
 
15.10-15.30 KTE emlékérem átadása  
15.30-15.35 A Kovács Máté Alapítvány Nívódíjának - Iskolai könyvtári különdíja 2022 - villámelőadás  
15.35-16.00 "Kedv a lelke mindennek" Menő könyvtárak az olvasókért.
Bihari Réka, Kulturális összeesküvés mozgalom képviselője

prezentáció

16.00-17.00 OSZK kísérőprogramok  

Műhelyek

1. Nemzeti könyvtár és iskolai könyvtár: Digitalizálni és archiválni érdemes. De hogyan!?

Az információtudomány robbanásszerű fejlődésének köszönhetően, mára szinte bármilyen információt képesek vagyunk digitálisan előállítani és megőrizni. A roham tempójú adatburjánzás pedig egyénenként, közösségeként és intézményeként is felveti a kérdést, mit csináljak az adataimmal?  

A digitalizálás napjaink elkerülhetetlen feladata, mely egyrészt biztosítja az intézményekben az egyszerű hozzáférést a dokumentumokhoz, másrészt a megőrzési stratégia részévé vált. A műhelybeszélgetésen közösen áttekintjük a folyamat keretrendszerét és azt, hogyan kezdhetünk hozzá terveink megvalósításához. Megvizsgáljuk a lehetséges eszközöket és módszereket, érintjük a munkaszervezés és minőségbiztosítás lehetőségeit. Beszélgetésünk során fontos szempont, hogy iskolai könyvtárak számára fenntartható és megvalósítható megoldásokat dolgozzunk ki.

Műhelyvezetők:

  • Kukár Barnabás Manó a Digitalizáló Osztály vezetője, Országos Széchényi Könyvtár
  • Németh Szilvia könyvtárostanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest
  • Rényi Mátyás Attila a Digitális Megőrzési Osztály vezetője, Országos Széchényi Könyvtár

​​A műhelyen bemutatott prezentáció: prezentáció

Előzetesen érdemes gondolkodni az alábbiakon:

  • Miért digitalizálhat egy iskola, archiválni vagy szolgáltatni szeretne? 
  • Ki az iskola célközönsége, ki lehet digitális információátadás alanya? 
  • Milyen információátadási elvárások fogalmazódhatnak meg az iskolával szemben a diákok és a szülők részéről? 
  • Milyen információkat kell megőrizni egy iskolának az előírások szerint? 
  • Hogyan lehet információtudatosabb szemléletet kialakítani a diákokban? 
  •  Milyen típusú dokumentumokat szeretnék digitalizálni? (könyv, kézirat, újság, audiovizuális stb.)
  • Mennyi dokumentumot szeretnék digitalizálni?
  • Mire szeretném felhasználni a digitális dokumentumokat?
  • Milyen pénzügyi erőforrássokkal és munkaóra kerettel rendelkezem a digitalizálási terv megvalósításához?
  • Milyen időkeretben szeretném megvalósítani a digitalizálási tervet?

2. Felsőoktatási könyvtár és iskolai könyvtár: Olvasással a megalapozott pályaválasztásért

Minden középiskolás életében felmerül a továbbtanulás kérdése. Menjek, ne menjek egyetemre? Milyen szakra menjek? Melyik egyetemre menjek? Miben más az egyetem? Az iskolai könyvtárak egyik feladata, hogy a döntések meghozásához információkhoz segítse a tanulókat. Ebben segítségére lehet a felsőoktatási könyvtár, hiszen a felsőoktatásban tanulás során nagyfokú az önállóság, ebben jelentős szerepe van a szakirodalomnak és a könyvtárban tanulásnak. Az olvasási szokások jelentősen átalakulnak, megjelennek a meghatározó szakmai olvasmányélmények. A felsőoktatási könyvtárral való előzetes ismerkedés pozitívan hat a jövőbeli elsősök küszöbfélelmének leküzdésében is. Hogyan segíthet a két könyvtár közösen,  felsőoktatási tanulmányokban bizonytalanoknak és az adott felsőoktatási intézmény szakjai iránt érdeklődő diákoknak? Miért érdemes a két könyvtártípust tapasztalatokon keresztül is összehasonlítani? Mibe vonjuk be a hallgatókat?

Egy most alakuló együttműködés megvitatására, alternatíváinak átgondolására várjuk a kollégákat!

Műhelyvezetők:

  • Dömsödy Andrea könyvtáros, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar könyvtára
  • Marácz Mónika könyvtárostanár, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest
  • Zechmeiszter Lászlóné Balogh Dorottya könyvtárostanár, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest

Létszámkeret:

3. Tudományos könyvtári szolgáltatások és iskolai könyvtár: Tehetséggondozás és olvasóvá nevelés szépirodalmi és tudományos területen

Minden iskolában vannak a tudományos munka iránt érdeklődő diákok. Általános és középiskolában egyaránt. Többen indulnak is tehetséggondozó versenyeken, mások maguknak kutakodnak. A közkönyvtárak és a szakkönyvtárak is számos olyan adatbázist építenek, forrásokat szolgáltatnak, melyeket az érdeklődő tanulók is használhatnak, ha ebben könyvtárosi ötleteket, támogatást kapnak. Miben kell máshogy szervezni a 18 év alattiak kutatástámogatását?

A kutatás, tudományos munka mellett az olvasásnépszerűsítés is fontos feladata az iskolai könyvtáraknak. Hogyan szólítható meg a Z generáció, milyen lehetőségek vannak az olvasó nevelés terén ma? Hogyan és mit ajánljunk olvasásra? Egy már kipróbált együttműködés és egy nemzetközi, Kárpát-medencei olvasást népszerűsítő program - az Olvass többet! határtalanul-magyarul -  megismerésére, újragondolására, adaptálási ötleteinek megfogalmazására várjuk a kollégákat!
 

Műhelyvezetők:

  • Csoma Éva könyvtáros, tájékoztatási csoportvezető, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
  • Peternainé Juhász Zsuzsa könyvtárostanár, Debreceni Ady Endre Gimnázium
  • Fenyvesi Judit könyvtárostanár, Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium

Létszámkeret:

4. Városi könyvtár és iskolai könyvtár: “Senki sem különálló sziget…”

A könyvtári rendszer, a könyvtárak sokfélesége azért jó, mert kiegészítjük egymást. Megéri az elszigeteltségből kilépni és egymás felé nyitni, 2016 óta folyamatosan ezen dolgozunk. Azt gondoljuk, hogy a városi szintű együttműködés jól megvalósítható.
Műhelyünkben bemutatjuk, mi hogyan kezdtük el és hogyan valósítjuk meg a városi és az iskolai könyvtárak együttműködését Nagykanizsán. Személyes példánkkal arra bátorítjuk az iskolai könyvtárakat, hogy éljenek a városi könyvtárak nyújtotta szolgáltatásokkal. Ha “az iskola városi könyvtárosa” nem létezne, sok olyan diák lenne, aki egyáltalán nem találkozna a városi könyvtár lehetőségeivel. Nagyon fontos, hogy hidakat építsünk és kibontakoztassuk a bennünk rejlő tudást, erre is mutatunk jó példákat, gyakorlatokat.

Műhelyvezetők:

  • Benke Dániel csoportvezető, Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa
  • Szántóné Izsa Melinda könyvtárostanár, Zrínyi Miklós-Bolyai János Általános Iskola Székhelyintézmény, Nagykanizsa

Előzetes feladat, kérés: További jó ötleteket, megvalósult jó gyakorlatokat várunk. Lehet hozni a témához kapcsolódó álmokat is: a résztvevőkkel együtt megpróbáljuk közösen kitalálni, hogyan válhatnának valóra.

Létszámkeret:

5. Megyei könyvtár és iskolai könyvtár: A könyvtár, mint csodafegyver

Együttműködve mindig könnyebb, mint egyedül. Így van ez a gyermekek olvasóvá nevelésével is. A gyakorlat azt mutatja, hogy bár a kezdeményezés a olykor a megyei olykor az iskolai könyvtártól  jön a lényeg az olvasó diák. Műhelymunkánk során bemutatjuk, hogyan, milyen formában működik együtt a közös cél érdekében hosszú évek óta a nyíregyházi MZSK Gyermekkönyvtára a város iskolai könyvtárosaival és pedagógusaival. Az utóbbi két év kihívásai is arra ösztönöztek minket, hogy mindig új utakat, új formákat keressünk.  A résztvevőkkel együttgondolkodva keressük az igényeket, lehetőségeket és ötleteket, amelyek a két könyvtártípus együttműködését más településeken is lehetővé teszik.
„Az összefogás - kezdet, az együtt maradás - haladás, a közös munka pedig - siker.”( Henry Ford)

Műhelyvezetők:

  • Cserlakiné Hagymássy Krisztina könyvtárostanár, Veres Pálné Gimnázium
  • Tóthné Szomolya Ágnes Krisztina gyermekkönyvtáros, Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár, Nyíregyháza

Létszámkeret:

 

OSZK látogatás - programok

A programokon való részvétel regisztrációhoz kötött. Ez a szakmai nap regisztrációs űrlapján teheti meg.
A budapesti kollégákat kérjük, hogy ne az ebédszünetre tervezett programokat válasszák, mert azokat a messziről utazó kollégáknak szerveztük. (Amennyiben azok nem telnek be, a helyszínen lehet majd a fennmaradó helyekre jelentkezni.)

  • Raktárséta
    • 8:00 és 9:00
    • 25 fő
    • 45 perc
    • A program mennyiségű lépcsőt tartalmaz.
  • Digitalizáló központ bemutató
    • 8:00 és 9:00
    • 30 fő
    • 45 perc
  • Tárlatvezetés az Esszencia kiállításban
    • 8:00, 9:00, ebédszünet 
    • 2x30 fő
    • 20 perc vezetett rész és kb. 30-40 perc egyéni megtekintés
  • Színháztörténeti Tár: Különgyűjteményi meglepetés dokumentum-bemutató
    • ebédszünet, 16.00, 16.30
    • 20 fő
    • 30 perc
  • Plakát- és Kisnyomtatványtár: Különgyűjteményi meglepetés dokumentum-bemutató
    • ebédszünet, 16.00, 16.30
    • 20 fő
    • 30 perc

Kiadványok

Tagi ajándékpéldány

  • Az EMMI támogatásával minden 2022-es egyesületi tag kap az alábbi kiadványunkból. Aki ezt még nem vette át, most akkor teheti meg, ha szándékát a jelentkezési lapon jelzi.
    • Dömsödy Andrea – Hidvégi Krisztina – Tóth Viktória – Cs. Bogyó Katalin: Információzz! De miért? Színes útmutató az információ és a könyvtárak használatához. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 223 p. 
  • 2021-es tagjaink egy példányt ajándékba kapnak az alábbi kötetből. Aki ezt még nem vette át, most akkor teheti meg, ha szándékát a jelentkezési lapon jelzi.
    • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia - Savanya Ildikó (szerk.): Iskolai könyvtárak a digitális műveltségért. Ötletek, foglalkozástervek, projektek karantén előtt, alatt, után. (Kis KTE könyvek, 11.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 380 p. 

Amennyiben nem tud személyesen részt venni a rendezvényen, kérjen meg egy olyan kollégát az átvételre, akivel a találkozást meg tudja szervezni! Ebben az esetben az átvételi íven rögzítjük, hogy az Ön példányát ki vette át.

A kiadvány semmilyen formában nem kerül kereskedelmi forgalomba, így a rendezvényen sem kerül árusításra.

Helyszínen megvásárolhatók

  • A kiadványok tartalmáról honlapunkon tájékozódhat: https://portal.ktep.hu/_kiadvanyok
  • Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári projektek, programok. (Kis KTE könyvek 4.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2011, 254 p.  - a helyszínen: 2 500 Ft
  • Bogyó Katalin, Cs. - Dán Krisztina - Dömsödy Andrea: Útmutató a gyakorlóiskolák könyvtárainak szolgáltatásfejlesztéséhez. (Kis KTE könyvek, 5.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012, 190 p. - a helyszínen: 2 500 Ft
  • Balogh Mihály: A magyar könyvtárostanárok egyesületi élete 1986-tól 2012-ig (Kis KTE könyvek, 6.), Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2012 - a helyszínen: 1500 Ft
  • Barátné Hajdu Ágnes - Cs. Bogyó Katalin - Eigner Judit (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok. (Kis KTE könyvek, 7.), Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2013., 331 p. - a helyszínen: 3 000 Ft
  • Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2017, 294 p. - a helyszínen: 3500 Ft
  • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia (szerk.): Olvasás, élmény, könyvtár. Egy könyvtárostanári konferencia lenyomata. (Kis KTE könyvek, 10.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018. 182 p.  - a helyszínen: 3000 Ft
  • Dömsödy Andrea - Németh Szilvia - Savanya Ildikó (szerk.): Iskolai könyvtárak a digitális műveltségért. Ötletek, foglalkozástervek, projektek karantén előtt, alatt, után. (Kis KTE könyvek, 11.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2021, 380 p. - a helyszínen: 3500 Ft
  • IFLA Iskolai könyvtári útmutató. Bp., IFLA-KTE, 2016, 76 p. - a helyszínen: 1000 Ft
  • Dömsödy Andrea: A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018, 312 p., - a helyszínen: 3500 Ft

Az együttműködés jegyében - Köteles példány az OSZK-nak és az OPKM-nek

Kérjük a kollégákat, hogy intézményük saját kiadványait ellenőrizzék le, hogy az OSZK és az OPKM állományában elérhetők-e. Ha bizonytalan abban, hogy az adott könyvtárnak valóban nincs meg vagy illik-e gyűjtőkörébe, akkor egyeztessenek a kollégával!

  • OSZK: Kaposváriné Dányi Éva, Gyarapítási és Állomány-nyilvántartó Osztály, Telefonszám: 224-3750, E-mail: danyi.eva@oszk.hu
  • OPKM: Malatinszki Viktória, Tel.: 323-5527, E-mail: Malatinszki.Viktoria@opkm.hu

Egyéb információk: igazolás, tagi ügyintézés

  • A szakmai napról, továbbképzésként igazolást adunk.
    • Kérését kérjük, a regisztrációs adatlapon jelezze!
    • A szakmai programon való részvétel a 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről 5. § (3) d) alapján beszámítható a kötelező hét évenkénti pedagógus-továbbképzésbe.
  • A helyszínen lehetőség lesz KTE tagsági ügyek intézésére: a KTE-be való belépésre, tagság hosszabbítására, a 2022-es KTE tagdíj befizetésére.
    • A belépéshez és a tagság meghosszabbításához is új tagnyilvántartó lap szükséges. Ha ezt előre kitölti, akkor a helyszíni regisztráció gördülékenyebb lesz.
    • A belépésről és a tagdíjról bővebben: http://www.ktep.hu/tagnyilvantartas
    • Bár természetesen a helyszínen is lehet tagdíjat fizetni, a sorban állást és az adminisztrációt csökkenthetjük, ha átutalással kapjuk meg az összeget. Kérjük, hogy aki tudja, az több nappal az ŐSZN előtt utalja át tagdíjat, hogy a banki kimutatások alapján egyértelmű legyen a helyzet a regisztrációnál.
    • A gazdasági ügyek intézésére csak a reggeli regisztráció és a déli szünet idején lesz lehetőség, a szakmai program alatt nem. 

Beszámolók

Támogatók

Móra Kiadó                 Pagony logó